Bevat hagelslag oxaalzuur?

Omdat cacoa oxaalzuur bevat, vroeg ik me af of dit ook nog in chocolade zit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1K
Amadea
8 jaar geleden
Alleen in rauwe cacaobonen zit oxaalzuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oxaalzuur#Natuurlijk_voorkomen Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie en spinazie.
Amadea
8 jaar geleden
Dat is duidelijk een wikipagina die nog bewerkt moet worden, MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar is jouw tegenbewijs?
Erna55
8 jaar geleden
Oxaalzuur zit in diverse groenten. Het zit het meest in zuring, rabarber, op de voet gevolgd door chocola. Het is echter niet zo dat dit oxaalzuurgehalte betekent dat je oxaalzuur moet mijden.
Het is totaal overbodig om bang te zijn voor oxaalzuur.
Cryofiel
8 jaar geleden
Is oxaalzuur het spul dat ook in spinazie zit?
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh, ik lees net wat verder en zie in het antwoord van MrTomaat dat het inderdaad oxaalzuur is wat in spinazie zit. Volgens mij is dat het goedje dat ervoor zorgt dat je tanden zo "anders" aanvoelen na het eten van spinazie.

Antwoorden (2)

Ja

Natuurlijk voorkomen

Oxaalzuur en derivaten ervan komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie en spinazie.

Toegevoegd na 44 minuten:
http://blog.seniorennet.be/voeding_gezondheid/archief.php?startdatum=1290985200&stopdatum=1291590000

Oxaalzuur mg/ 100 g voedingsmiddel
Spinazie 571 mg
Rabarber 537 mg
Rode biet 72,2 mg
Bonen 43,7 mg
Zwarte en groene thee 12,50 mg.
Chocoladepoeder 385 mg.

Zwarte chocolade 90% 220 mg.
Zwarte chocolade 80% 196 mg
Zwarte chocolade 65% 159 mg.
Zwarte chocolade 40 % 98 mg
Melkchocolade 11,2 mg
Witte chocolade 1,6 mg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Natuurlijk voorkomen, wat betekent dat nou? Alleen rauwe cacaobonen dus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je lezen? zijn cacao, >>chocolade<<, de meeste noten,
Amadea
8 jaar geleden
Rauwe, ja. Maar in mijn antwoord staat al beschreven hoe cacao bewerkt wordt, en de meeste noten worden ook niet rauw gegeten maar eerst geroosterd of gebrand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea "Maar in mijn antwoord staat al beschreven hoe cacao bewerkt wordt" En daaruit trek jijzelf de conclusie dat daarna alle oxaalzuur is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is inderdaad geen enkele reden om aan te nemen dat een stof verdwijnt door verwerking, als je er niks van weggooit ;-)
In chocola schijnt wel degelijk oxaalzuur te zitten, minder naarmate het cacaogehalte lager is, en het schijnt nog gezond te zijn ook.
Natuurlijk is ook deze bron niet heilig, maar desalniettemin een bron.
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-gezondheid/139659-de-geneeskracht-van-oxaalzuur.html
Cryofiel
8 jaar geleden
@Amadea, je verwijst naar een antwoord dat er (op dit moment) niet staat. Heb je misschien je vorige antwoord verwijderd en ben je precies op het moment waarop ik dit schrijf een nieuw antwoord aan het componeren?
Erna55
8 jaar geleden
@MrTomaat : mijn dochter dankt je voor het schema.
" Doe mij maar een dubbele portie chocola in plaats van spinazie" .
flyingcrow
8 jaar geleden
;-)
Chocolade bevat oxaalzuur. In de bron een publicatie een uitgebreid onderzoek naar het voorkomen van oxaalzuur in chocolade
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar de vraag is of het in hagelslag zit. Dat heeft een andere samenstelling dan chocolade.
Erna55
8 jaar geleden
In chocoladehagelslsag zit chocolade.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea
Als je over fruithagelslag praat dan heb je gelijk maar de vragensteller vraagt naar de chocolade in de hagelslag.
Op de hagelslag in mijn kast staat 32% cacaobestanddelen dus er zit chocolade in.
flyingcrow
8 jaar geleden
Mijn hagelslag ook,maar boterhamkorrels zijn anders van samenstelling.