Hebben dieren ook last van spataderen?

Bij mensen die veel hebben gestaan kunnen er op oudere leeftijd spataderen ontstaan. Maar neem nou de koeien en paarden die staan bijna heel de dag. Krijgen die nou ook spataderen of is door het recht oplopen van de mens die ziekte nou speciaal voor de mens 'gemaakt'.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Spataderen is inderdaad wel een typische mensenziekte die inderdaad ontstaat door het rechtop staan, wat veel druk op de aderen vooral, in de onderbenen veroorzaakt. Dit in combinatie met weinig bewegen (ten opzichte van koeien en paarden) kan inderdaad de boosdoener zijn. Bedenk ook dat mensen veel ouder worden dan paarden en koeien, dus dat de aders meer tijd hebben om mankementen te gaan vertonen. Tot wel 60% van de vrouwen krijgt er in zekere mate last van.

Toch kunnen paarden en koeien wel degelijk spataderen krijgen, zie de bron. Een ander dier waarvan ik me kan voorstellen dat het spataders krijgt, is de olifant; die worden ook wel 60 a 70 jaar oud en zijn ook hoog. Een van de aangewezen oorzaken van spataderen is dat de menselijke huid erg zacht/ rekbaar is. Dieren met een stijve, strakke huid hebben er minder snel last van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moest gelijk aan de giraffe denken die door zijn/haar lengte met enorme bloeddruk verschillen te maken heeft. De giraffe is hier blijkbaar goed op aangepast en zal dus ook niet te maken krijgen net spataderen.
De koeien en paarden die je in je voorbeeld noemt zijn gedomesticeerde dieren. Ik vraag me af of er voorbeelden in het wild te vinden zijn.

Andere antwoorden (1)

'Nee, want het heeft te maken met onze rechtstaande houding. Geen enkel dier heeft aderspatten! Eigenlijk zijn wij niet gemaakt om rechtop te staan. Het feit dat we zo'n sedentair leven zijn gaan leiden, doet er ook al geen goed aan: het is slecht voor spataders en voor je rug, twee typisch westerse pathologieën. Your legs are made for walking: wij westerlingen stappen veel te weinig.'
fremar