Zijn er ook vliegende insecten die niet tegen ramen blijven vliegen?

Mijn ervaring is dat gewone vliegen hardleers tegen ramen blijven vliegen. Maar kan geen enkel insect zoiets leren? Maw zijn er ook 'intelligente' vliegers die kunnen leren of die betere zintuigen hebben?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Hoi Erotisi,

jazeker en wel de meeste: ze vliegen wel in de buurt van ramen, maar de meeste insecten knallen er niet voortdurend tegenaan.

je moet het onderscheid maken tussen 'tegen het raam vliegen' (wat een vogel zal doen, die stoot zijn snavel en hard ook) en 'bij het raam in de buurt blijven vliegen' wat insecten doen. De vogel neemt de ruit niet waar (als hij proper is) dus die knalt er voluit op. Insecten vliegen niet echt hard tegen de ruit maar worden onweerstaanbaar door licht aangetrokken. In plaats van er tegenaan te vliegen zullen ze vaak op de ruit gaan zitten.
Doe s avonds maar eens een lamp aan, als het buiten donker is zullen juist de insecten die buiten zitten naar binnen willen (vandaar het advies: bij open raam geen licht aan, want dat lokt muggen). De insecten die binnen zitten zullen veelal rondjes om de lamp gaan vliegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja en de reden dat ze er niet op knallen is de verhoogde weerstand die ze ondervinden -- hun vleugels blazen de lucht weg, die weerkaatst tegen de ruit en dat voelen ze (is een van de theorieen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
" De vogel neemt de ruit niet waar (als hij proper is) dus die knalt er voluit op"
Haha, ik moest gelijk aan 'gekke Gijs' denken. Een merel in Schiebroek die in zijn reflectie in een raam een indringer in zijn territorium dacht te zien. Deze merel heeft jarenlang tegen een raam aangevlogen om deze 'indringer' weg te jagen. http://www.hetnatuurhistorisch.nl/fileadmin/user_upload/documents-nmr/In_de_media/In_de_media_2009/De_maffe_merel_Mfebr2009.pdf
WimNobel
8 jaar geleden
Ik meende dat insecten niet tegen ruiten vlogen doordat ze ultraviolet kunnen waarnemen en glas hiervoor ondoordringbaar is. Ze zien de ruit dus als een gekleurd glas en verwarren het daardoor niet met een open ruimte.