Wat voor (soort) dieren hebben een cortex?

Onderscheiden bijvoorbeeld alle zoogdieren zich van de rest van de dieren door het hebben van o.a. een cortex in de hersenen?

Ik dacht nl dat bijv. reptielen alleen een soort limbisch systeem hadden. Maar hebben alle reptielen en vogels etc. alleen een limbisch systeem?
En hebben bijv. hele kleine zoogdieren zoals een mol en een muis ook een cortex, hoe klein ook.

Of is het niet goed te onderscheiden wanneer iets een cortex is wanneer het onder het limbisch systeem valt? Hoe ziet de wetenschap dat onderscheid?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Zoogdieren hebben een cortex; andere vertebraten hebben dat niet, maar wel een pallium.

Het beste antwoord

Alle zoogdieren hebben een cortex; andere vertebraten hebben geen cortex maar wel een pallium.

(bij vergissing ook als reactie geplaatst)
tinus1969
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Overigens; veel van de vragen die je stelt hebben een antwoord op de Engelse wikipedia; kijk je daar wel eens?
erotisi
8 jaar geleden
Ik weet dat de engelse Wikipedia vaak erg uitgebreid is, soms té. Niettemin staat daar weliswaar dat de cortex voorkomt bij mensen en andere zoogdieren, maar hebben nu alle zoogdieren dat, of mag je dat weer niet concluderen?