Begint de stamboom van de insecten ook in het water?

Volgens de evolutie zou de mens heel lang geleden ontstaan zijn uit in het water levende vissen die zich omvormden tot amfibieën reptielachtigen en ik dacht vervolgens muis achtigen etc tot mens.

Maar is het leven van insecten ook in het water begonnen? Of is zelfs alle leven in het water begonnen? Of stammen de insecten af van kreeften en garnalen etc?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de kreeftachtigen, zo'n 480 miljoen jaar geleden: https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_insects
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ook in water zoals alles dat leeft
Poet
8 jaar geleden
Freek, daar staat dat het oudste insectenfossiel al vleugelaanleg had en dus niet in het water zal hebben geleefd. Het stuk kijkt echter niet terug naar hun evolutie van voor die tijd. Dus van langer dan 400 miljoen jaar geleden toen ze nog geen insecten (=geleedpotigen) waren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
is dat de missing link, sluit nog steeds niet uit dat ze van de kreeftachtigen afstammen

Het beste antwoord

Volgens de wetenschap is elk leven in het water begonnen, dus ook dat van insecten. De eerste levende organismen zouden eencellige. Geweest zijn, van daaruit zijn alle planten en dieren, en bacterieen etc. zijn ontstaan.