Zijn er ook bloedsystemen/zoogdieren die maar één bloedsysteem hebben?

De mens zijn bloedsysteem bestaat oa uit aders en slagaders.
De slagaders voeren het bloed naar de cellen en organen en de aders voeren de afvalstoffen etc weer terug (naar de nieren?).

Nu weet ik niet precies waarom we juist twee soorten aders hebben, maar zijn er ook zoogdieren die maar één systeem hebben? Eén soort aders dus waardoor zowel de voedingstoffen en zuurstof als de afvalstoffen en koolstofdioxide etc doorheen gaan?

Of is zoiets niet mogelijk doordat de stoffen (goede en afval) niet gescheiden kunnen worden opgenomen en afgegeven?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Reddie
8 jaar geleden
Het lijkt me nogal logisch dat er bloedvaten NAAR de cellen gaan, en bloedvaten waar het bloed TERUG stroomt.
Wat wil je nu eigenlijk beweren / weten?
erotisi
8 jaar geleden
dat het heen en terugstromen door dezelfde vaten gebeurt
erotisi
8 jaar geleden
of dat ook voorkomt
Erna55
8 jaar geleden
Een aanrader : http://www.schooltv.nl/video/bloedsomloop-een-uitleg-van-de-bouw-en-de-functie-van-hart-en-bloedvaten/

Het beste antwoord

Ik heb in mijn reactie op het eerste antwoord al aangegeven dat zuurstofarm of -rijk niets te maken heeft met slagaders of aders. Maar de info is niet compleet en daarom maak ik er nu maar een antwoord van.

Ons bloedvatstelsel bestaat uit twee kringlopen: één van en naar de longen (de kleine bloedsomloop) en één van en naar de rest van ons lichaam (de grote bloedsomloop). In de kleine bloedsomloop bevatten slagaders zuurstofarm en CO2-rijk bloed dat afkomstig is uit de grote bloedsomloop. In de longen worden die stoffen uitgewisseld met de lucht en dus stroomt door de aders zuurstofrijk en vrijwel CO2-loos bloed terug naar het hart.
De grote bloedsomloop verzorgt de aanvoer van nuttige stoffen voor alle cellen en de afvoer van de door de cellen geproduceerde afvalstoffen. Op bepaalde plekken in de grote bloedsomloop zitten organen die de samenstelling van het bloed optimaliseren net als de longen. Die hebben echter niet (zoals de longen dat wél hebben) een eigen bloedsomloop. De twee bekendste en grootste zijn nieren en lever.

Toegevoegd na 2 uur:
Er zijn een heleboel verschillende soorten bloedsomloop.
Een kreeft heeft bijvoorbeeld een open bloedvatsysteem. Dat betekent dat er wel een hart is dat het bloed via een paar bloedvaten (die zou je dus slagaders kunnen noemen) het lichaam in pompt, maar dat dat bloed vervolgens vrij door het lichaam stroomt.
En een regenworm heeft een keurig gesloten bloedsomloop, met daarin niet één maar een heel stel harten.
(En er zijn nog veel meer variaties.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het onderscheid tussen aderen en slagaderen hangt niet samen met afvoer van afvalstoffen maar met zuurstofrijk- en zuurstofarm bloed. Slagaderen vervoeren zuurstofrijk bloed, de aderen zijn voor bloed waarvan de zuurstof al is afgegeven aan de cellen. Natuurlijk vervoert het bloed ook afvalstoffen maar daarvoor bestaan geen gescheiden vaatstelsels. Alle zoogdieren hebben zo'n zogenaamde dubbele bloedsomloop. Vissen hebben die niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk houdt het geen verband met zuurstofrijk en -armbloed. Dat zijn maar "toevallige" kenmerken. Het verschil is dat bloed in slagaderen van het hart áf stroomt (via haast eindeloze vertakkingen naar de cellen) en in aderen het bloed weer op de terugweg is, dus naar het hart tóe. Je geeft al aan dat we een dubbele bloedsomloop hebben. Daardoor zijn er slagaderen met zuurstofarm bloed (naar de longen) en aderen met zuurstofrijk bloed (terug naar het hart).