Hoe ontstaat pijn, wat gebeurt er dan precies?

Je hebt natuurlijk verschillende soorten pijn, op verschillende manieren ontstaan. Maar werkt het principe bij alle soorten gelijk of is die heel verschillend.
Ik onderscheid voor het gemak even drie soorten pijn:

1) de pijn die je krijgt als je vingers tussen de deur zit.
2) de pijn die je voelt als je je vingers brand aan iets heets
3) chronische pijn aan een orgaan of ledemaat.

Ik begrijp dat pijn begint bij de zenuwuiteinden die geprikkeld worden of door het beschadigd zijn van zenuwen. Die prikkels, elektrische signalen, worden via zenuwbanen doorgegeven aan het ruggenmerg en tenslotte aan de hersenen.

Maar als ik nou mijn vingers tussen de deur heb, zorgt dan die beklemming ervoor dat min zenuwen geprikkeld worden? Zo ja, gebeurt dat dan op dezelfde manier als waarop ik mijn vingers brand, of zijn mijn zenuwen dan beschadigd?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Elke vorm van pijn heeft dezelfde biologische oorzaak: overprikkeling van de zenuwen. Alle gevoel wordt ontleend aan zenuwprikkeling. Als die een bepaalde grens overschrijdt voel je dat als pijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Die zenuwprikkel die had ik al wel. Maar hoe ontstaat die?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doordat ze een signaal ontvangen. Als iemand jou een hand geeft ontvangen de zenuwuiteinden in jouw hand een prikkel en geven die door aan de hersenen. Voor de precieze gang van zaken zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Zenuwcel
Pijn heeft één doel: de hersenen of het kichaam waarschuwen dat het beschadigd is.

1) Er is geen direct gevaar cellen in je vingers sturen elektrische signalen via het ruggenwervel naar de grote hersenen. Jij voelt een intense pijn en je trekt he vingers terug.

2) Dit is een apart geval omdat het lichaam niet kan wachten op een reactie van uit he hersenen. Signaal wordt afgegeven aan de ruggenwervel en de ruggenwervel zend gelijk een signaal naar de arm zodat deze terug getrokken wordt. Er wordt wel een signaal naar de hersenen gestuurd maar je hand is al teruggetrokken voordat het signaal aankomt.

3) Mensen zijn instaat om ingrijpende operaties aan het lichaam geregeld te krijgen (net als honden en katten) daardoor is het biologisch nuttig om interne beschadigingen aan de aandacht te brengen.