Kunnen trekvogels de middellandse zee niet over vliegen?

De meeste trekvogels in Europa gaan richting Afrika. Nu viel het mij op dat de oostelijke route de middellandse zee lijkt te vermijden om via Turkije in Afrika te komen en niet via Italië rechtstreeks naar Afrika.

Maar kunnen ze dat niet of is dat een gewoonte geworden. Zouden ze bijvoorbeeld best naar Amerika kunnen vliegen, maar dat is niet hun gewoonte? Of hebben ze gewoon een aantal rustplaatsen nodig op de begane grond?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grappig!
De antwoorden hieronder staan netjes in de volgorde goud → zilver → brons. Om die reden laat ik mijn (het derde) antwoord maar staan, hoewel het niets meer toevoegt aan de eerdere twee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vogels die de Middellandse Zee mijden trekken die in een breed front over. Daardoor valt die trek veel minder op dan die van soorten die eromheen vliegen en zich op bepaalde punten (Bosporus, oost Turkije) concentreren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correctie: de eerste zin moet zijn: Vogels die de Middellandse Zee NIET mijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vogels hebben niet persé rustplaatsen nodig maar ze gebruiken geografische herkenningspunten om te oriënteren die heb je niet in grote zeeën en daardoir kunnen ze verdwalen.

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad veel trekvogels die een oversteek van de Middellandse Zee vermijden door via Turkije en het Midden Oosten naar Oost Afrika te vliegen of via Gibraltar naar West Afrika (de kortste oversteek, maar wel over zee). Het gaat dan vooral om grote vogels die thermiek nodig hebben om de trektocht te volbrengen: arenden, ooievaars. Kleine zangvogels kunnen de Middellandse Zee op eigen kracht oversteken en doen dat ook massaal, voor zover ze daarvoor genoeg energiereserves hebben. Een Israelisch onderzoeker vertelde mij vorig jaar dat hij heeft ontdekt dat fitissen (een klein zangvogeltje) die voldoende vetreserves hebben niet alleen de Middellandse Zee maar ook de Sahara in één ruk oversteken. Fitissen die minder vet hebben zijn gedwongen de omweg over land te nemen en reizen via Turkije, Syrië, Libanon en Israel naar Afrika.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het laatste ; ze hebben rustplaatsen nodig. Niet alleen meestal voor de nacht, maar ook als het bijvoorbeeld slechter weer is of de wind niet gunstig. Trekvogels zullen dus altijd een route kiezen die onderweg voldoende pleisterplaatsen biedt. Hoe en waarom ze dat doen zullen ze zelf ook niet weten ; trekgedrag is natuurlijk heel instinctmatig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt ongelijk Marleen. Verdiep je eens in de broedbiologie van de Eleonora's Valk. Die brengt in september zijn jongen groot op rotseilandjes in de Middellandse Zee en voert zijn jongen met zangvogels die in die tijd de zee oversteken op weg naar hun winterkwartieren in Afrika. Hoe zou dat te verklaren zijn als alle vogels de oversteek over zee zouden mijden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling ; uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd dat er daarbuiten sprake van een regel is. Ik heb geen behoefte in me te verdiepen in één specifieke vogel, maar de laatste keer dat i keek waren eilandjes - hoe klein ook - nog steeds land. Blijkbaar is die vogel groot genoeg om die afstand in één vlucht af te leggen,. Er zullen er ook best veel zijn.
Ik heb het over voldoende pleisterplaatsen gehad ; voor veel vogels zal dat betekenen dat ze voornamelijk over land vliegen, andere zullen minder vaak hoeven neerstrijken - zoals de door jou genoemde valk.
de vraag ging er juist over dat de specifieke oostelijke en westelijke route vraagsteller waren opgevallen. Had hij naar de Eleonora Valk gekeken, dan was de vraag niet relevant ;-)
Van Zuidwest-Europa naar Amerika is érg ver; dat zouden de meeste vogels niet redden als ze het zouden proberen.
En hoewel verreweg de meeste vogels onderweg één of meer keren rusten, zouden vele de oversteek van Italië naar Afrika best kunnen maken. De trekroutes zijn echter vrijwel altijd erfelijk bepaald en de meeste leiden nou eenmaal om de Middellandse Zee heen.