Kan een hond ook méér ruiken dan een mens?

Honden blijken een hele sterke scherpe neus te hebben. Maar kunnen ze ook meerdere geuren onderscheiden dan de mens?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Erna55
8 jaar geleden
De speurhonden van de politie, het rampenteam en de douane, kunnen dingen ruiken die wij mensen niet kunnen ruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle honden ruiken meestal veel beter . Honden met een lange neus vaak wel 1000x x beter . Dus echt een oud spoor . Van twee dagen oud of langer . Ook in de adem van een persoon kunnen onderscheiden of er ( erge ) ziektes in het begin stadium zijn . Ja ze moeten er wel ongetraind worden . Een hond weet niet wat hij ruikt . Behalve wat voor hem van belang is .

Het beste antwoord

Het is nogal moeilijk om iets aan te tonen wat een hond wel en wij niet kunnen ruiken. Als wij een stof niet kunnen waarnemen, hebben wij geen weet van hun bestaan. Neemt de hond het waar, kan het iets zijn dat wij in versterkte vorm wel kunnen ruiken.
Soms merk ik wel dat mijn hondje (heeft een zéér goed ontwikkeld reukorgaan) iets ruikt, wat er voor mij niet is. ( ?? ) Als er buiten een muis heeft gelopen, volgt hij gewoon het spoor. Ik ruik dat niet. Zit er binnen ergens een kleine spin in een hoekje, zie ik dat hij ze ruikt. Vervolgens eet hij ze ook op. Hij ruikt het, ik niet.

Neem nu als voorbeeld zuurstof, voor ons is dat een onzichtbaar, niet tastbaar, kleurloos en reukloos gas. Misschien kunnen honden het wel ruiken. Bewijs maar eens dat het niet waar is. Het kan best dat ze zaken ruiken die wij niet eens kennen. De vraag is dan, wat? Maar die vraag stel je nu zelf reeds.

Wat ik wel weet is dat bepaalde honden slechts één molecule al kunnen waarnemen. Een molecule is kleiner dan een virus of een bacterie, want die bestaan uit moleculen. Dus reken maar dat het voor ons moeilijk te bevatten is.

Ze horen ook frequenties die wij niet kunnen waarnemen, dus alles is mogelijk.

Toegevoegd na 9 uur:
Ja, een hond kan heel wat zaken ruiken, die wij niet eens kunnen waarnemen, zelf wanneer we krachtiger konden ruiken. Dit komt omdat een hond minstens 650 receptoren meer heeft dan de mens. Iedere geurreceptor kan één bepaald molecule waarnemen, en dat laatste staat dus voor een andere geur.

"GeurreceptorenSyrotuck
Gaan we nog een stukje verder inzoomen, dan zien we dat een reukcel geurreceptoren bevat. Er zijn wel 1000 verschillende geurreceptorgenen bekend bij de hond (vergeleken met ongeveer 350 bij de mens).

Deze geurreceptoren op de cellen ‘vangen' de geurmoleculen op en dit proces veroorzaakt een elektrische prikkel die via de zenuwen naar het geurhersendeel (olfactory lobe/bulb) gaan, zoals in onderstaand plaatje is te zien (Firestein, Nature 2001).

In de praktijk zal een hond meerdere geuren ruiken, maar geeft dan prioriteit aan een geur in zijn hersenen. Denk maar eens aan het uitlaten waarbij de hond ineens bovenop de rem staat om uitgebreid een polletje gras te besnuffelen…..herkenbaar?

Door het uitgebreide assortiment aan geurreceptoren van de hond, ruiken wij mensen erwtensoep, maar een hond ruikt alle afzonderlijke ingrediënten!"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar kun je het ook niet zien aan de soort en hoeveelheid van de de geurreceptoren, die zijn toch allemaal anders qua vorm of molecuulstructuur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb wat opgezocht en toegevoegd. Het is inderdaad zo dat een hond zaken kan ruiken en wij niet, enkel omdat hij meer verschillende geurreceptoren heeft dan de mens. En nog geen heel klein beetje... ;-)

Andere antwoorden (1)

Ja, een hond heeft het vermogen om elke geur afzonderlijk van elkaar te onderscheiden. Een mens komt vaak niet verder dan het waarnemen van de ‘overheersende geur‘.

Een hond kan veel beter ruiken dan de mens. Dit komt doordat het aantal aantal geurreceptoren dat een hond heeft, veel groter is dan de mens heeft. Ter vergelijking: een bloedhond heeft ongeveer 300 miljoen geurreceptoren terwijl de mens het moet doen met ongveer 5 miljoen. Komt bij dat een hond veel sneller kan ademen dan een mens, waardoor er veel meer lucht langs de receptoren gaat.

Kortom, een hond kan geuren waarnemen, die de mens nog niet ruikt, doordat de hond gevoeliger is op dit vlak. Bovendien kan de hond veel beter onderscheid maken tussen de verschillende geuren.

Een mens heeft dus een bepaalde geurintensiteit nodig om het te kunnen ruiken en bovendien moet de geur dan niet overheerst worden door een andere geur.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Eigenlijk mis ik nog het precieze antwoord.
Ok, honden kunnen beter onderscheiden dan alleen de overheersende geur, en hebben veel meer receptoren dan de mens. Maar kunnen ze ook meerdere soorten geuren herkennen dan de mens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze kunnen de geuren ruiken van pure stoffen waarvan geur voor mensen niet waarneembaar is. Het antwoord zal dus ja zijn.
erotisi
8 jaar geleden
Aan welke pure stoffen moet ik dan zoal denken?