Waarom maken duiven een ander geluid als ze vliegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bedoelt, dat ze dan niet 'koeren', maar 'fluitend kirren', of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe ik het geluid moet omschrijven, maar bedankt voor je reactie :)

Het beste antwoord

ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar het is nu voorjaar.
de mannetjes gaan bij de vrouwtjes zitten, en proberen ze door middel van gekoer en buigingen te verleiden.
tegelijk willen ze andere mannetjes weghouden, dus daar vliegen ze op aan, al schreeuwend.
andere situatie, ander geluid.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed!

Andere antwoorden (5)

even een thuustest, fluit of zing eens een mooi deuntje.

gelukt? ok, stap dan na het lezen van mijn antwoord, eens naar buiten en ren het blok rond terwijl je weer dat vrolijke deuntje zingt/fluit.. hoor je dat verschil?

dus, inspanning is 1 factor, de tweede is dat het geluid ook nog eens beweegt, vanuit de snavel vooruit, en langzaamaan naar beneden. dat is de 2e factor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och Colletje....de duiven raken dan een beetje buiten adem...
Als ik bijvoorbeeld rustig loop dan hoor je mij niet,maar zet ik het op een rennen,nou...dan ben ik net een overjarige kraai....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ik zie het al helemaal voor me!
Volgens Antwoordman:

Het fluitende geluid wordt veroorzaakt door de luchtsnelheid tegen hun vleugelveren.
Waarom luidruchtiger? Je zou het niet zeggen, maar omdat de duif een van de snelste vliegers is.
Alleen een paar kustvogels zijn sneller.
Kruissnelheid is bij een duif zo 70 km per uur.
Meer luchtsnelheid, dus luidruchtigere luchtstroming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duif maakt tijdens het vliegen ook lawaai met zijn vleugels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze iets anders aant zeggen zijn