Waarom zijn varkens fysiek niet in de staat om naar de lucht te kijken?

Ik las het op het internet, maar ik kon nergens vinden waarom

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
7.5K

Antwoorden (2)

Kan kloppen want ze kunnen best naar de lucht kijken. Omdat hun ogen opzij zitten moeten ze daarvoor niet zoals wij hun hoofd in hun nek gooien want dat kunnen ze inderdaad niet. Maar als ze hun kop draaien zien ze precies hoeveel bewolking er is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is ook net dat: Varkens kunnen zeer goed naar de lucht kijken, maar niet met beide ogen tegelijk omdat hun ogen op de zijkant van hun kop zitten, gelijk bij een paard dus. Zij kijken eerst met één oog in de lucht en dan met het andere oog, daarvoor hoeven zij maar hun kop horizontaal te houden en horizontaal te draaien.
Een varken kan wel naar de lucht kijken.
Ze kunnen hun hoofd alleen niet in hun nek leggen zoals wij. De maximale beweging die een varken kan maken is precies zo hoog als een bes of braam aan een struik kan zitten. Meer dan ongeveer 40 % zit er niet in en dit is ook nog ras afhankelijk. Wat ze wel enigszins kunnen, maar wat ook beperkt mogelijk is, is het draaien van de ogen naar boven. Dit compenseert slechts enigszins de beperking van de nek.
De reden hiervan is dat alle varkens gefixeerd zijn op de grond. Vanwege het voedsel aanbod dat zich hoofdzakelijk op de grond bevindt. Door de evolutie is het zo gekomen dat het vermogen "omhoog kunnen kijken" simpelweg niet nodig was. Niet alleen het evolutieproces voor het varken als ras of soort, maar ook vanwege het uitsterven van extreem grote roofvogels. Daarbij komt dat varkens liever in de beschutting van struiken en bomen blijven. Wanneer er erg veel everzwijnen zijn willen ze nogal eens hun voedsel territorium uitbreiden naar bijv. parken en tuinen (gebrek aan angst voor mensen komt hen daarbij goed uit).
Denk niet dat een varken niet aanvoelt uit welke hoek de wind komt of de regen. Een varken is een zeer intelligent overlevingskunstenaar. Regen, zwaar weer of een toevallig omvallende boom merken ze zeer snel op en kunnen dan uitstekend reageren.
De beweeglijkheid van de nek van een varken is in onze ogen misschien niet optimaal. Maar ze zijn heel goed in staat om hiermee om te gaan en zich te verdedigen. Om een vijand of een rivaal af te weren maaien ze met hun kop ook van onder af naar boven. De hoektanden die je duidelijk vanuit de onderkaak naar boven ziet uitsteken dienen als een geducht steekwapen. Voor fijnere bewegingen (zoals het hoofd in de nek leggen) is de nek niet lang genoeg en te grof gebouwd. De spieren die voor wroeten en graven gebruikt worden zijn niet geschikt voor het maken van een fijnere, flexibelere beweging.