Hoe heet het poeder dat de recherche gebruikt om vingerafdrukken zichtbaar te maken?

Toegevoegd na 1 uur:
En is er ook een stof om zelf vingerafdrukken zichtbaar te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
10.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je de chemische naam? Er zijn verschillende soorten poeders die in de dactyloscopie gebruikt worden, o.a. ijzerpoeder met de Magnabrush en Argentoraatpoeder. (http://www.angelfire.com/journal2/vingerafdrukken/zichtbaarmaken.html ) Vroeger werd wel lycopodiumpoeder gebruikt, dat bestaat uit sporen van de wolfsklauw. (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Fingerprint_powder) Poeders maken gebruik van vocht van de vingerafdruk, dat vaak al na een dag grotendeels verdwenen is. Daarvoor zijn er tegenwoordig betere methodes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
lycopodiumpoeder moet dan wel samen met carmine (karmijnzuur) gebruikt worden, anders zie je nog niks.

Het beste antwoord

Dit kan met vier verschillende middelen:
argentoraatpoeder Poeder die op een voorwerp gedaan kan worden waardoor vingerafdrukken zichtbaar worden. Vervolgens wordt er een zwart folie over de afdruk gelegd daarna staat de afdruk daarop.
ninhydrine Dit kunt u op voorwerpen als papier en karton spuiten, ook wanneer de sporen verouderd zijn. Om de vingerafdruk erop te laten ontwikkelen wordt het stukje papier en/of karton in een zak gedaan en op een donkere plaats voor één dag weggelegd.
magnabrush Wordt ook wel magnetische borstel genoemd. Op dit staafje zit ijzerpoeder die u uit kunt vegen op de te onderzoeken plek. De ijzerdeeltjes blijven plakken en zo wordt een vingerafdruk zichtbaar.
cyanoacrylaat in een speciale kast wordt secondelijm verwarmd onder een luchtvochtigheid van 80%. Na ongeveer 20 minuten is de lijmdamp als witte substantie neergeslagen op de vingerafdrukken.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een min? Van mij een plus.
Wat is er mis met dit antwoord: zie blz 26
http://sites.marnixcollege.nl/scheikunde/files%
20klassen/hv3/dictaat_ijso_sk_v2_05062006_hu.pdf 1. het inborstelen van een voorwerp met argentoraatpoeder (voornamelijk bestaande uit zilverpoeder). Het poeder hecht zich aan het vet van de vingerafdruk, zodat een afdruk ontstaat. Deze afdruk kan op speciale folie worden vastgelegd;
2. het bespuiten met de stof ninhydrine. Hierbij ontstaat (na ontwikkeling in het donker óf na verhitting) een roze afdruk van de vinger. Nynhydrine is een reagens op aminozuren;
3. het inborstelen met magnabrush (magnetisch poeder, werkt vergelijkbaar met argentoraatpoeder);
4. cyanoacrylaat (een soort secondenlijm) wordt in een speciale kast verwarmd in aanwezigheid van het te onderzoeken voorwerp. Na ca 20 minuten is de stof neergeslagen op de vingerafdrukken. Deze methode levert zeer gedetailleerde resultaten op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi volledig ; een plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier nog een website met info over de inhoud van de sporenkoffertjes en verschillende poeders en methodes die nu nog gebruikt worden.
http://www.bvda.com/NL/sect1/nl_1_8c.html

Andere antwoorden (1)

Ze doen dit ook wel met magnesium poeder
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Theo15, ik weet niet wie dat antwoord heeft gegeven op de site van Willemwever, maar dat antwoord is al jaren achterhaald.
(Ik geef geen min, want dat kon jij niet weten)