Wat is het kleinste dier dat kan gapen?

Veel dieren kunnen gapen, maar kleine insecten kunnen dit niet. (toch?) Wat is nu het kleinste dier dat de mogelijkheid heeft om te gapen?

Picture for question
8 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://vorige.nrc.nl/scholieren/article1605101.ece

Het beste antwoord

De kikker Paedophryne amauensis is het kleinste dier dat kan gapen.
Het beestje wordt zo’n 7 mm lang.

Toegevoegd na 3 uur:
Insecten kunnen inderdaad niet gapen.
Ze hebben geen longen en halen adem door hun achterlijf via poriën. Deze poriën vormen het begin van een heel systeem van kleine buisjes, tracheeën genaamd. Er loopt een heel netwerk van die vertakte buisjes door hun lichaam. Via deze buisjes wordt de zuurstof in de lucht opgenomen in het lichaam. Om uit te ademen geven ze het koolzuurgas en water af door dezelfde buisjes.
SimonV