Welk insect is dit?

Wij hebben sinds enige tijd last van kleine beestjes. Ze vliegen soms een klein stukje maar lopen vooral op de muren/grond. De beestje zitten vaak op een raam of lopen 's avonds het huis in richting de lampen. Uitgebreid gezocht maar kan nergens vinden wat voor een beestje het is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is erg moeilijk te zien.
In de meeste gevallen is het beter te determineren wanneer je de kever van boven fotografeert en er bij vermeld hoe groot hij is. D.w.z. als je een fototoestel hebt wat met een juiste belichting en scherpte veel kan laten zien.
Nu is het een twijfelgeval. Ik waag me toch aan een antwoord maar ik zie er 2 soorten in.
Het kan een Trogoderma Granarium (orde van de lieveheersbeestjes en spektorren) zijn. De larve hiervan zit in graan en etenswaren die van granen gemaakt zijn (of granen bevatten dus ook hondenvoer of samengestelde gedroogde producten zoals soep e.d.).
Wanneer het dit is zou een flinke schoonmaakbeurt al kunnen helpen. Als je de voedselbron wegneemt heb je kans dat ze vanzelf verdwijnen.
Als tweede zou het ook een Anobium Punctatum ( volksbenaming: Doodskloppertje, behoort tot de orde van diefkevers en klopkevers) kunnen zijn. En dit kan wel eens een vervelende gast zijn. De larve hiervan behoort nl. tot de bekende houtworm. Je kunt in dit geval eens kijken of je gaten in je meubels (of vloer) kunt vinden. En dan bedoel ik niet alleen de houtworm gaatjes: wanneer je daartegenaan klopt valt er vaak een heel fijn poeder uit. Een teken dat de larven zich aan het hout tegoed doen. Iets grotere gaatjes zijn uitvlieggaten van de volwassen kever. De kever zoekt een plaats om te paren en nieuwe eitjes te leggen waar dan weer larven uitkomen enzovoort. Doorgaans hoeven deze kevers niet zo ver te vliegen om een gezellig plekje te vinden. Vandaar het omschreven vlieggedrag. Mede hierdoor vermoed ik dat het een dergelijke kever is.
Om zeker te weten wat het precies is zou je er enkele kunnen vangen (in een goed afsluitbaar doosje doen) en eens mee kunnen nemen naar een restaurateur van meubels. Ook een bestrijder van dit soort ongenode gasten weet misschien wat het is. Stel dat het iets schadelijks is zou ik hier niet te lang mee wachten.