Hoe leer je gemakkelijk planten herkennen?

Ik wil graag planten/bomen leren herkennen, maar dat lukt me nog niet zo goed. Als ik bijv. 'esdoorn' intyp bij google plaatjes, krijg ik er zoveel verschijningsvormen van te zien.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
6.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
richt je op een soort die je leuk vindt. Bijvoorbeeld Campanula heeft mooie blauwe klokjes, dan kijk je steeds bij mensen in de tuin of je diezelfde klokjes ziet, en of je andere klokjes ziet, die je dan thuis op internet opzoekt. daarna met bijvoorbeeld geranium. Wordt lid van Groei en Bloei, die hebben tuinclubs om tuinen te bezoeken en geven lezingen. Vraag in je omgeving of je bij mensen in de tuin mag helpen, of misschien heb je zelf een tuin, waarbij je niet alleen op plantennamen let, maar ook op eigenschappen. Zo onthoud je de namen makkelijker, net als bij mensennamen.

Antwoorden (3)

Door ze te leren determineren. Dat kan tegenwoordig met een website: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=tekstsleutel maar je kunt ook nog net als vroeger een boek kopen, bijvoorbeeld:
- Dendrologie van de Lage Landen : geïllustreerde handleiding bij het bepalen van de in Nederland en Vlaanderen voorkomende families, geslachten, soorten, variëteiten en cultivars van gekweekte houtige gewassen
- Wat bloeit daar? : een gids voor het determineren van wilde bloemplanten van Nederland en Midden-Europa

Toegevoegd na 1 minuut:
In plaats van kopen kan je zulke boeken natuurlijk ook lenen bij de openbare bibliotheek. Maar dan heb je ze maar een paar weken in huis. Het altijd als naslagwerk bij de hand hebben is dan praktischer.
Amadea
8 jaar geleden
Er bestaat geen manier het makkelijk te leren.
Er zijn gewoon veel te veel planten en bomen soorten.
Het kost je een groot deel van je leven er slechts een deel van te leren.
b.v de esdoorn, dit is een Nederlandse naam voor een groep houtachtige gewassen, waaronder grote bomen, kleine bomen en struiken vallen.
Dus allemaal esdoorns!
Zo zijn er dus veel soorten esdoorns en ieder soort heeft ook nog veel verschillende vormen die we variëteiten noemen.
Bij elkaar heel erg veel verschillende bomen en struiken die allemaal esdoorns zijn.
Ook de bladeren lijken totaal niet op elkaar, alleen de zaden echter wel, daaraan is heel goed te zien dat het esdoorns zijn.
Hier heb je dus houvast aan om de esdoorns te herkennen.
Zo zijn er bij iedere groep planten, struiken en bomen, wel bepaalde kenmerken die je kunt onthouden- leren herkennen.
Ik zit nu ruim 50 jaar in het vak en leer nog steeds en kan duizenden plantensoorten bij naam, maar nog steeds duizenden niet.
Kan ook niet, want er komen er ieder jaar nog honderden soorten bij, meestal nieuwe kruisingen dus variëteiten.
Wil je leren kies dan eerst voor een bepaalde groep, b.v bomen.
Begin b.v. bij de wilgen, die zijn redelijk herkenbaar.
En bouw het zo langzaam op.
Maar foto's er van, blad, bloemen, bast ,takken, vruchten enz.
Koop een goede bomen gids, waar je dingen kan op zoeken en stop er veel, heel veel tijd in.
En dan is er altijd nog internet, waar bijna alles is te vinden op gebied van planten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ik sluit me aan bij de vorige schrijver!
Door er wel voldoende tijd en moeite in te steken. Je zou lid kunnen worden van de KNNV, het IVN of als je onder de 25 bent van de NJN. Zij houden geregeld excursies om mensen de planten (en vogels, enz.) te leren kennen. Helaas bestaat er geen instant recept, je zult die planten echt in je geheugen moeten zien te krijgen en dat gaat alleen door ze geregeld te bekijken en door je er veel over te laten vertellen. Datlaatste is prima want als je er iets 'bij weet' onthoud je het sneller. Natuurlijk kan dat bekijken ook op Internet, er zijn vele prachtige video's met instructie hierover.