Waarom verzamelen vogels zich op de elektriciteitskabels van de snelweg lantaarnpalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (2)

Veel trekvogels vormen groepen waarin ze naar het zuiden trekken in het najaar. Ze verzamelen zich van nature op plekken waar ze met velen terecht kunnen. Zo zoeken zwaluwen graag rietvelden op om met duizenden de nacht door te brengen. Maar kunstmatige objecten in het landschap die aan hun eisen voldoen gebruiken ze net zo makkelijk. Niet alleen in het najaar trouwens. Vogels die van nature op een uitkijkpost zitten die uitzicht naar alle kanten moet bieden, gebruiken niet alleen struiken met uitstekende takken maar ook graag elektriciteitsdraden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze gaan daar vooral graag zitten omdat het lekker warm is aan hun poten.

Vogels gaan graag zitten op een warme plaats, ze houden niet van koude pootjes. Nu geleidt koper (waarvan die draden zijn gemaakt) de elektricitiet goed, maar toch ontstaat er een beetje (weerstands) warmte. Die draden zijn dus lekker warm en vogels gaan daar graag op zitten. Overigens gaan vogels ook graag op hoogspanningkabels zitten (dezelfde reden). In Alaska is ontdekt dat raven in de winter lantaarnpalen activeren (die geven dankzij een sensor/ bewegingsdetector alleen licht als er beweging in de buurt wordt gedetecteerd) waardoor de bekabeling lekker warm wordt om op te zitten; dus hetzelfde effect.