Waarom maken oesters soms parels?

Parels vormen zich in oesterachtige zeemossels, enkele soorten zoetwatermossels en soms ook in slakken. Ze ontstaan als reactie op binnengedrongen vreemde delen tussen de schelp en de mantel of zelfs in het inwendige van de mantel.

Maar maken oesters nu van elke vreemd deel een parel of alleen van sommige stoffen, en zijn alle stoffen waar een parel van wordt gemaakt ook echt schadelijk voor de oester of is het voor de parel soms een gewoonte om dat altijd te doen? Is het niet veel makkelijker voor een oester om iets vreemds gewoon weer naar buiten te werken ipv daar een hele parel van te maken?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Als een oester eet, opent hij zijn schelp een beetje en zuigt plankton naar binnen. Soms drijft er per ongeluk een parasiet, worm of ander beestje mee. Zo'n vreemd ding dat zich vastzet irriteert de oester en hij probeert dat daarom te verwijderen. Wanneer dat niet lukt, beschermt hij zichzelf door een dun laagje parelmoer (bestaande uit plaatjes aragoniet, wat een calcium-carbonaat is) er omheen te bouwen. Zo lang de irritatie er blijft zitten bouwt de oester er meer en meer laagjes omheen. De indringer wordt zo ingekapseld. Er zijn ongeveer 2000 laagjes nodig om een parel met een dikte van 1 millimeter te krijgen. Het duurt dus wel een paar jaar voordat je eindelijk een beetje parel hebt.

Zo'n ongewone reactie is dat niet, want een vergelijkbare reactie kan in het menselijk lichaam gebeuren. Bijvoorbeeld een dikke laag bindweefsel die om een metalen plaatje - dat bij een operatie geplaatst werd - heen groeit.

De reden is altijd dezelfde: irritatie door iets dat er niet in thuishoort.
Amadea
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
deden ze dat ook niet expres een zandkorrel of zo in een oerster steken zodat die parels zou maken?
Amadea
8 jaar geleden
Een zandkorrel kan de oester er weer gewoon uitwerken, dus dat heeft geen nut. Om parels te kweken (te cultiveren) worden de oesters 'geopereerd' waarbij een bolletje (kern) van schelp of parelmoer samen met een stukje mantel van een donoroester in het lichaam van een oester wordt gestopt. Als alles goed gaat, zet de oester rond deze kern parelmoer af. Afhankelijk van de soort en de plaats kan na ongeveer twee jaar een parel worden 'geoogst'. http://parels-ael.nl/cultive.php