Komen kruisingen tussen verschillende soorten dieren ook van nature voor?

Je hebt muilezels en ligers (tijger + leeuw). Nu vermoed ik dat deze dieren zo zijn gefokt. Weliswaar blijken de meeste van deze nakomelingen onvruchtbaar maar komen dergelijke kruisigingen in de wilde natuur ook voor, en misschien ook nog wel met vruchtbare nakomelingen?
In mijn zoektocht naar wat bijv. eerder was het kip of het ei, dacht ik dat als een (vrouwelijke) kip met een kalkoen paart, je dan mogelijkerwijs een kalkip krijgt. In dat geval krijg je dus eerst het ei en dan pas de kalkip. Nu is dit voorbeeld door mij zelf verzonnen, hoewel ik me nog wel kan indenken dat een kipkuikentje opgroeit tussen kalkoenen en deze vervolgens misschien nog wel met elkaar paren, maar zijn er kruisingen/soorten bekend die van nature een andere soort hebben opgeleverd die misschien lichtelijk vruchtbaar kunnen zijn?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, alleen m.b.v. de mens. Zou ook in het spectrum van de Natuur ook niet logisch zijn, immers deze is zo ingericht dat elk soort naar zijn optimum evolueert -survival of the fittest-. De mens ziet verschillen en mogelijkheden maar voor een zebra bestaat er geen ander paardier dan de zebra. Van kruisingen die per ongeluk hebben plaatsgevonden is het resultaat ook altijd onvruchtbaar. Op NatGeo is wel eens een programma geweest over een Grizzly-IJsbeer maar die was doodgeschoten. Was dit niet gebeurd hadden we daar nooit van geweten en was er ook geen nieuw soort ontstaan (onvruchtbaarheid).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.funtrivia.com/askft/Question65537.html
erotisi
8 jaar geleden
lees ik het nou goed dat eiken bomen het wel kunnen?
En dan heb je misschien nog de kruising tussen homo neanderthalers en homo sapiens. Of worden die niet als twee soorten gezien omdat ze allebei homo zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel
Ik ben stomtoevallig net betrokken bij een opsporingsactie in mijn buurt naar de Italiaanse kamsalamander. Die is ooit geïmporteerd en mengt heel makkelijk met onze inheemse kamsalamander. Alle nakomelingen blijven steeds (ook onderling) vruchtbaar. Dat blijkt een serieuze bedreiging voor "onze" salamander, die genetisch dreigt uit te sterven.
In ten minste één geval (maar ik vermoed dat er meer zijn) overschrijden de sexpartners dus moeiteloos de soort-drempel.
In de bron die je opgeeft staat ook dat de nakomelingen van kruisingen USUALLY onvruchtbaar zijn.
erotisi
8 jaar geleden
Maar wat bepaald wat een soort is. Het is allebei een kamsalamander.... Als een chinees met een aboriginal paart lijkt me dat dat geen hybride kinderen dat ze krijgen? Of toch....
Erna55
8 jaar geleden
@erotisi : De ene homo sapiens bevrucht de andere.
Een Chinees is geen ander soort dier dan een aboriginals.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi
Aan een naam mag je niet teveel belang hechten (een goudvis en een walvis, een slavink en een appelvink ...) Het begrip "soort" kent verschillende definities. Een veel gebruikte is zoals die in het antwoord van WimNobel wordt gegeven: als ze in de vrije natuur paren en vruchtbare nakomelingen hebben is het één soort.
Toch worden onze inheemse en de Italiaanse kamsalamander als twee verschillende soorten beschouwd.
WimNobel
8 jaar geleden
Op wiki staat: Homo neanderthalensis, ook wel Homo sapiens neanderthalensis. De eerste aanduiding duidt op een zelfstandige soort binnen het geslacht Homo, en de tweede zou een ondersoort van de Homo sapiens suggereren. Of er in het verleden vermenging heeft plaatsgevonden, en wat dientengevolge de juiste benaming moet zijn, is een onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. In hetzelfde wiki-artikel wordt gemeld dat is aangetoond dat een deel van het neanderthalergenoom bij de Europese mensen is terechtgekomen. Dus vermeninging, dus is het een ondersoort, dus verdient de tweede naam de voorkeur.
WimNobel
8 jaar geleden
Wat die kamsalamanders betreft: dan zou ik denken dat de Italiaanse en de inheemse variant tot één soort behoren. Wellicht waren ze voorheen als verschillende soorten beschreven omdat ze een ander uiterlijk hebben en doordat vermenging vanwege de geografische isolatie nog niet daadwerkelijk had plaatsgevonden. En dus ook niet bekend was dat dit mogelijk was. Maar nu dit een feit is, is het tijd geworden de taxonomie (biologische indeling in soorten) te wijzigen. Iets waar biologen trouwens voortdurend mee bezig zijn als weer nieuwe onderzoeken gepubliceerd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kanarie is een gedomesticeerde vogel en stamt af van de wilde kanarie. Spaanse monniken kweekte deze vogels al in de 15e eeuw. Deze kanarie werd later gekruist met de kapoetsensijs om rode vogels te verkrijgen. Deze bastaarden (eerste generatie F1 genaamd) waren een aantal generaties vruchtbaar en leidde tot een heel gamma kleursoorten, die momenteel onder onze kanaries te vinden zijn.
Wat ik hier uit afleid, is dat een kruising uit 2 verschillende soorten wel (uiterst zeldzaam) vruchtbaar kunnen zijn. Of dit in de natuur ooit is gebeurd, wie zal het weten?

Het beste antwoord

Alleen soorten die (nog) zeer nauw aan elkaar verwant zijn, kunnen onderling nog nakomelingen voortbrengen. Wanneer het verschil echter al groot genoeg is, zullen deze nakomelingen niet vruchtbaar zijn, zoals bij muilezels/muildieren, scheiten/gapen en lijgers. Hoewel er inmiddels een geval bekend is van een schaap dat twee lammetjes heeft geworpen na bevruchting door een gaap ; schapen en geiten zijn daarmee vermoedelijk nog nauwer aan elkaar verwant dan we dachten.

Dat het in de natuur niet voorkomt, komt vooral doordat soortvorming in eerste instantie vaak in de hand gewerkt wordt door geografische scheiding ; als een diersoort door welke omstandigheden dan ook zich ontwikkelt in twee gebieden waar ze geen toegang tot elkaar hebben en zich dus niet meer kunnen voortplanten, zullen ze zich langs verschillende lijnen ontwikkelen, en uiteindelijk niet meer kunnen paren, waardoor we van verschillende soorten spreken.

Soorten die dus genetisch nog sterk verwant zijn kunnen als ze moedwillig bij elkaar gebracht worden nog onderling jongen krijgen, maar juist doordát ze niet meer in het zelfde gebied voorkomen, zal dat in de natuur niet meer gebeuren.

Soorten die NIET aan elkaar verwant zijn, of al heel lang niet meer, zullen onderling geen jongen meer kunnen krijgen , ALS ze al in elkaar geïnteresseerd zouden zijn, wat vaak ook niet meer het geval is. Een kruising tussen een hond en een kat kun je rustig vergeten. Soorten die nog heel sterk verwant zijn, zoals huishonden en wolven, zullen nog gewoon onderling vruchtbare jongen kunnen krijgen, hoe groot het verschil in uiterlijk ook is. Dat is vanwege de (kunstmatige) verspreiding van honden dus ook een variant die je nog in het wild zou kunnen tegenkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is overigens heel lastig te bepalen wanneer een dier nu echt officieel een andere soort is ; wij gebruiken daarvoor vooral uiterlijke kenmerken, en zoals hybriden aantonen, is dat niet altijd helemaal terecht. Soms gaat het om variëteiten van een soort, die we gemakshalve een andere naam geven. In de natuur is de scheiding niet altijd zo zwart/wit. Het proces (evolutie) verloopt echter ook ZO geleidelijk, dat je nooit het precieze moment kunt aangeven van : ja, NU is het echt 100 % officieel een andere soort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als twee dieren vruchtbare nakomelingen kunnen hebben, dan behoren ze niet tot verschillende soorten. Immers, de genen van beide individuen zouden zich dan verder door de populatie gaan verspreiden, en kan er dus geen sprake zijn van twee gescheiden populaties.
In Amsterdam is enkele jaren geleden een gaap geboren. Dat was geen doelbewuste kweek. Vermoedelijk had iemand een hekje open laten staan en was een bok bij de ooien gekomen (of een hamel bij de geiten - dat weet ik niet meer). Het diertje heeft helaas slechts enkele weken geleefd.
Dus in ieder geval dit dier vertoonde dit gedrag zonder daartoe door een mens te zijn aangezet. Dus zal het in de natuur ook wel voorkomen. Probleem daarbij is natuurlijk, dat nauw verwante soorten vaak zijn ontstaan door geografische spreiding. Zo zullen in de natuur een leeuw en een tijger elkaar zelden tegenkomen, omdat de leeuw in Afrika en West-Azië voorkomt, en de tijger in Noord- en Oost-Azië.

Toegevoegd na 4 uur:
hamel moet zijn ram - maar die was het niet het was een bok met een ooi.
WimNobel
8 jaar geleden
Nee, wanneer je het 'biologisch soortbegrip' hanteert. Die wijze om een soort af te grenzen stelt dat, wanneer levende wezens onderling paren en vruchtbare nakomelingen voortbrengen, zij tot dezelfde soort behoren. Belangrijk hier is dat de gevormde afstammelingen ook zelf weer nageslacht produceren. De Kalkip gaat dus niet lukken. En hoewel het mogelijk is dat een leeuw met een tijgerin paart, krijgen zij geen vruchtbare nakomelingen. Natuurlijk bestaan op elke regel wel enkele uitzonderingen maar het is duidelijk dat het ' vruchtbare nakomelingen' criterium in de praktijk behoorlijk goed te gebruiken is; althans in een gecontroleerde situatie. Want wie kan controleren of, als twee aan elkaar verwante spitsmuissoorten die onderling hebben gepaard, wel of geen vruchtbare nakomelingen krijgen? We gaan er echter (n.a.v. experimenten op dit gebied) van uit dat in de vrije natuur hetzelfde kan gebeuren als bijv. in een dierentuin.

De mate van verwantschap/ de meest recente gemeenschappelijke voorouder is ook van groot belang. De hond stamt af van de wolf, maar is daar nog niet zo ver van verwijderd dat er geen vruchtbare nakomelingen ontstaan: wolfshonden kunnen wel degelijk vruchtbaar zijn. Dat zegt echter meer over onze gebrekkige omschrijving van wat een soort precies is, dan over de beantwoording van je vraag. Soorten die wat verder uit elkaar staan (paard en ezel) kunnen wel nakomelingen krijgen, maar geen vruchtbare. En probeer je diersoorten te kruisen die slechts veraf verwant zijn (bij voorbeeld een koe en een antilope) dan zijn er helemaal geen nakomelingen

Nu zijn er nog andere criteria om soorten te onderscheiden, zoals domesticatie en (basaal) de mate waarin de exemplaren op elkaar lijken. Ook grote overeenkomsten in de genetische code (het genoom) kun je als soortbegrip hanteren, maardie oover5eenkomsten staan niet garant voor kruisbaarheid. Veelal kunnen ook gedrag, instinct enz. een rol spelen bij het wel of niet kruisbaar zijn van individuen. Elke soort is immers een verzameling individuen die -- kijk om je heen -- behoorlijk van elkaar verschillen. Vandaar ook de variabele uitkomst van de kruisingsexperimenten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat komt voor. De Italiaanse mus, die als aparte soort erkend is, wordt beschouwd als ontstaan door kruising tussen twee andere aparte soorten: de huismus en de Spaanse mus.