is het gevaarlijk om een wilde egel op te pakken?

krijg je ziektes van egels? k hoorde dat er wel eens maden tussen de stekels zitten? kan je em gewoon voorzichtig oppakken zonder problemen?

8 jaar geleden
in: Biologie
73.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vlooien en teken dacht ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maden, vlooien, teken, luizen, maar niks ernstigs hoor, Gewoon je handen wassen voor je iets in je mond steekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vroeger als kind, egels genoeg opgepakt, nooit iets geweten. Zelfs niet eens handen gewassen. Dat laatste kun je best wel doen, ikzelf wist toen niet beter.

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat er in de voorgaande antwoorden wordt gemeld is het niet per definitie zo dat egels vol zitten met ongedierte. Een gezonde egels heeft mogelijk een paar vlooien, maar dat is het wel.
Een gewonde/zieke egel heeft daarentegen wel last van ongedierte: vnl. luizen en teken, maar ook vlooien en vliegeneitjes/maden.
Deze egels hebben hulp nodig, en zal je dus op moeten pakken om ze naar een opvang te brengen. Het is mogelijk om ze met de blote hand op te pakken, maar verstandiger is het, als leek zijnde, om ze op te pakken met handschoenen, een handdoek of shirt.
Egels zullen in principe niet bijten, dus daar hoef je geen angst voor te hebben.
Vlooien of luizen kunnen overlopen of overspringen op je arm, maar ze hebben bij jou niets te zoeken, dus even de handen/onderarmen wassen en je bent ze weer kwijt.

Als medewerkster van een dierenambulance/vogelopvang hanteer ik jaarlijks vele tientallen egels, en heb er nog nooit iets van opgedaan.
Rieneke1
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Is het niet zo bij elk diersoort ( op luiaardjes na die dat altijd hebben ) dat de gezonde veel minder 'bevolkt' zijn dan de zieke.
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat klopt nounka, zelfs bij planten is dit het geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan me wel inbeelden dat zwakke soorten in de natuur héél vatbaar zijn voor ziektes, maar het krijgen van teken is volgens mij een ander verhaal. Gewoon door het gras lopen waar ze zitten, en ze hebben prijs. Ik denk niet dat dit met (on)gezondheid te maken heeft. Ook vlooien en luizen krijg je bij contact of daar te lopen waar ze zitten.
Als kind heb ik ooit een egel (er zaten er toen regelmatig in onze tuin) een tijdje op onze koer gehad. Vaak voorzichtig het prikkende bolletje proberen vast te nemen, nooit ziektes of ongedierte gehad.
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/lage-weerstand/item41640
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klop volledig @Rieneke1. Ik schreef dit ook in mijn reactie: "Ik kan me wel inbeelden dat zwakke soorten in de natuur héél vatbaar zijn voor ziektes".
Een teek brengt de ziekte van Lyme voort, maar niet iedereen die een beet kreeg, krijgt die ziekte. Hier past jou verhaal perfect in. Iedereen kan echter wel een tekenbeet krijgen. Niet soms?. Gezonde kinderen kunnen evengoed de luizen van een ander kind overnemen bij contact.
Ik kan me ook niet inbeelden dat alle katten en honden die een teek hebben of luizen krijgen, ongezond zou de zijn.
Rieneke1
8 jaar geleden
Niet alle dieren die parasieten hebben zijn per definitie ongezond, maar ongezond zijn maakt dieren wel vatbaarder voor parasieten.
Dat is de reden dat ik bovenstaande link heb neergezet, die ook aangeeft dat lage weerstand kan resulteren in meer parasieten.
Wat ik hierboven al zei: het geldt zelfs voor planten: een plant die het niet naar z'n zin heeft, zit binnen de kortste keren onder de luis of schimmel.

Andere antwoorden (4)

Egels staan bekend om hun vlooien.
Vaak zitten er tientallen op een dier.
Bij het oppakken springen ze vaak over.
Andere ziekten zijn me niet bekend
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Egels miegelen inderdaad van het ongedierte maar het is een misverstand dat je meteen ziek wordt als je een wild dier aanraakt. Zelfs als er een vlo overspringt ben je echt niet meteen ziek. Niettemin kan je egels beter niet oprapen. Het zijn geen huisdieren die contact met mensen prettig vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet alleen vlooien maar egels wemelen meestal ook van de luizen en teken. Ik heb ooit een aangereden egel in een shirt gewikkeld en naar de dierenarts gebracht. Die vroeg vervolgens of ik erg gehecht was aan het shirt en adviseerde me het bij hem ter vernietiging achter te laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi, beetje late reactie, maar ik kom nu pas deze vraag tegen. Ik werk sinds een jaar als vrijwilligster bij de egelbescherming en de dame van de dierenambulance heeft juist geantwoord. Een gezonde egel kan wat vlooien bij zich dragen, maar verder niet. Maar belangrijker, een gezonde egel zie je overdag niet 'op straat'. Een zieke of verzwakte egel laat zich overdag wel zien en kan naast vlooien last hebben van teken en luis. Maden komen alleen voor ingeval van een open wond bij de egel. Een egel die je overdag tegenkomt kun je oppakken met inderdaad handschoenen of een (hand)doek en deze egel moet zo snel mogelijk verzorgt worden door een egelopvang (bijv. in Huizen NH). De meeste egels knappen weer op met medicatie en liefdevolle verzorging door alle vrijwilligers die in de opvang werken. Per jaar worden in Huizen alleen al zo'n 800 egels opgevangen en/of grootgebracht en al deze egels worden weer vrijgelaten in de natuur.