Kun je zeggen dat onze voorouders betere genen hadden dan de mens nu?

Een mens krijgt heel wat mutaties in zijn leven te verwerken. Slechts enkele daarvan zijn echt positief. Kun je dan zeggen dat onze voorouders genetisch sterker waren? Beter bestand tegen ziekten, die waarschijnlijk door onze kundige huidige medische wetenschap meer dan gecompenseerd worden?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

'Beter' is natuurlijk een relatief begrip.

Immers de genen waar onze intelligentie in zetelt heeft de ons de kennis opgeleverd om medicijnen e.d. te maken.

Maar ik denk dat je bedoeld of een voorouder minder snel ziek is geworden, of in elk geval is genezen zonder hulp van medicijnen.

Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat een individu met slechte genen zich minder makkelijk, of zelfs helemaal niet voort kan planten. Slechte genen sterven daardoor uit.
Dank zij de medische wetenschap kunnen individuen met slechte genen zich beter handhaven dan zónder die medische wetenschap. Slechte genen sterven daarom minder snel uit en blijven in de genenpool aanwezig. De kans dat een individu een slecht gen bezit is daardoor groter.

Gemiddeld gesproken zijn we daarom meer van de medische wetenschap afhankelijk geworden. Wanneer die wetenschap weg zou vallen zullen we daar gemiddeld gesproken dus ook meer last van hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een plus, met wel de kanttekening dat na het wegvallen van de medische wetenschap zich redelijk snel een nieuw evenwicht in zou stellen. Bovendien kunnen mensen ook zonder (moderne) medische wetenschap een goed en lang leven leiden. Heel veel kennis die de moderne medische zorg gebruikt, is al oud. We zullen dan terug moeten vallen op kruidengeneeskunde en hoewel lang niet ideaal heeft ook deze wel merites.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Met die kanttekening ben ik het volledig eens. Daarom staat er ook "Gemiddeld gesproken"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me af of de medische wetenschap al lang genoeg gebruikt wordt, om ons DNA collectief te 'verzwakken'.
Daarbij is de populatie tegenwoordig veel groter dan bij onze voorouders. Hierdoor is dus meer genetische variatie en zou de mensheid als geheel misschien zelfs 'betere' genen hebben.
Dat kun je niet zeggen omdat je er ten onrechte vanuit gaat dat mutaties altijd minder gunstig voor de mens zijn. Er kunnen ook verbeteringen optreden. En bij een bevruchting hoeven de genen niet overgenomen te worden.