Zijn er nog meer ziektes die het eigen immuunsysteem aanvallen?

Ik ken het HIV (humaan immunodeficiëntievirus) waarbij de T-cellen worden geinfecteerd door virusdeeltjes.

Een symptoom van aids is een verminderde werking van het immuunsysteem, dat komt doordat hiv een klein deel van de T-lymfocyten besmet, namelijk de T4-cellen, ook wel CD4-cellen genoemd. Deze kunnen hun 'beroep' dus niet meer uitoefenen, ze doden de cellen die geïnfecteerd zijn met het aidsvirus niet meer.

Nu besmet Hiv niet alleen cytotoxische T-lymfocyten en helper-T-lymfocyten, maar ook macrofagen. De macrofagen kunnen dan geen micro-organismen meer doden.

Maar zijn er nog andere soorten virussen die bijv. de B-cellen infecteren of bijv. de NK-cellen of nog andere leukocyten of immuuneiwitten? Zo nee, zouden die nog ernstiger kunnen zijn dan HIV?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Cryofiel
4 maanden geleden
Ook mazelen maakt het eigen immuunsysteem (tijdelijk) kapot.

Antwoorden (1)

Ja, er zijn meer ziektes die het eigen immuunsysteem aanvallen. Sommige voorbeelden zijn lupus, multiple sclerose, reumatoïde artritis en sommige vormen van kanker.
Bronnen:
4 maanden geleden