Is er een bepaalde vaste voorkeur van volgorde voor het lichaam waar het het eerst afvalt? Zo ja, is dat voor ieder mens gelijk?

Stel je hebt 10 dikke mensen, die allemaal op dezelfde plaatsen ongeveer even dik zijn. Ze gaan daarna dezelfde lichamelijke oefeningen doen en minder eten. Is het dan zo dat ze bijv. alle 10 meer op de billen dan op kont en dan op de heupen en buik afvallen of kan dat per persoon heel verschillend zijn.

En wat bepaald dan eigenlijk die volgorde, indien nu gelijk is voor iedereen of telkens verschillend?

Bij die 10 personen, mag indien nodig, ook gelezen worden 10 vrouwen cq 10 mannen.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
14.1K

Antwoorden (3)

Dit verschilt van mens tot mens:
De ene wordt nou eenmaal eerder dik bij zijn billen of buik, de ander rond zijn armen, heupen, dijen, nek of zelfs in het gezicht. Wordt je steeds dunner, dan zullen bepaalde lichaamsdelen sneller slank worden dan andere lichaamsdelen. Het is dus net waar je aanleg voor hebt.
fremar
8 jaar geleden
Nee, daar is geen vaste volgorde voor. Het vet zet zich verdeeld over het hele lichaam vast, en "smelt" ook verdeeld over het hele lichaam weer weg. Sneller naarmate je gaandeweg meer spiermassa ontwikkelt door meer te bewegen.

Wel zijn de buik, de heupen en de billen de plaatsen waar je lichaam het liefst vet opslaat. Dat zijn dus ook de laatste plaatsen waar uiteindelijk het overtollige vet het laatste zal verdwijnen, maar dat betekent niet dat het al die tijd op zijn plek blijft tot je het elders verloren bent. Ook daar zul je vetten kunnen zien verdwijnen. Maar een heel groot deel van het vet zit in je romp rondom je organen, en daar zie je niet zo heel snel iets van.

De plaatsen waar het lichaam niet in eerste instantie vet opslaat, zijn de eerste plekken waar je het bij mensen kunt zien die echt heel veel afvallen : het gezicht, de armen en benen, en helaas ook wel de borsten. Maar er is geen standaard formule voor, geen voorgeschreven tempo en geen richtlijn. Niet alleen je aanleg maar ook wat je eet en hoeveel en op welke manier je beweegt en in welk tempo je afvalt hebben daar allemaal in meer of mindere mate invloed op, en er is helaas geen peil op te trekken. Behalve deze : alleen op je buik afvallen en verder nergens, dat kun je rustig vergeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De plekken waar vet wordt opgeslagen, zijn sterk hormonaal bepaald. Zie bv ook de verschillen tussen mannen en vrouwen, maar bv ook steatopygie. De plekken waar je dus (als eerste) vet verliest zijn ook hormonaal.
tinus1969