Waardoor is er nog geen vaccin tegen chlamydia?

Voor chlamydia is er vooralsnog geen vaccin. Maar waardoor is er dat nog niet. Komt dat doordat het zo moeilijk is om bepaalde bestanddelen van de bacterie Chlamydia trachomatis te vinden waarop het immuunsysteem goed op kan inwerken of is het gewoon te duur en volstaat de antibiotica azitromycine?

Bovendien is er wel 5 jaar geinvesteerd voor het vinden van een vaccin tegen chlamydia voor Koala's. Dus waarom niet voor mensen?

http://www.kiza.nl/content/vaccinatie-19
http://www.telegraaf.nl/buitenland/23260891/__Vaccin_voor_chlamydia-koala_s__.html

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Daar is niet zo veel haast mee, omdat condooms vrijwel volledige bescherming geven tegen chlamydia, en een vaccin dus niet alleen zou beschermen tegen deze veelvoorkomende geslachtsziekte, maar daardoor helaas wel het risico op meer (ernstiger) soa's zou verhogen. (Althans, in ons stukje wereld).

Bij mensen wordt chlamydia ook alleen via seksueel contact overgedragen, en niet, zoals bij koala's, op andere manieren. (Waarbij ook nog eens bij de mens -in tegenstelling tot koala's - chlamydia niet een belangrijke doodsoorzaak is . Je gaat er zelfs helemaal niet dood aan.).

Er wordt overigens wel gewerkt aan een vaccin (of liever : een neusspray, want die schijnt nog beter te werken) voor mensen, omdat met name in ontwikkelingslanden het een belangrijke oorzaak is van blindheid. De bronnen zijn helaas niet duidelijk over wanneer het middel eventueel beschikbaar zou zijn en voor wie, maar omdat het vrij recent nieuws is, zou dat nog wel eens een aantal jaartjes kunnen duren.

De ontdekking zou van juni dit jaar ongeveer zijn. Artikelen waarin verwezen wordt naar de eventuele verkrijgbaarheid van het middel, zijn helaas niet openbaar toegankelijk, maar vragen een login of een pay per view.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Vaccinatie via een neusspray is al jarenlang onderwerp van onderzoek. Niet alleen tegen chlamydia, ook tegen andere ziekten (mazelen, griep, dengue, rode hond - noem ze allemaal maar op). De reden dat het tot nu toe nog niets is geworden is dat het te moeilijk is de dosering goed te krijgen. Er is nog een te grote kans dat iemand ofwel te weinig vaccin binnenkrijgt (en dus niet beschermd is), ofwel teveel (en er dus echte klachten van kan krijgen).