Is er naast koffie een andere steenvrucht die je kunt vermalen tot een warm drankje?

Welke planten hebben een pit of boon die je kunt vermalen tot een warm drankje?
Is het mogelijk dat naast koffie, er nog een andere variant bestaat die nog niet ontdekt is, zoals andere steenvruchten waar je een warm drankje van zou kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Reddie
8 jaar geleden
Je vraagt hier naar een nog niet ontdekte boon???
Antoni
8 jaar geleden
@Watskebart, is een koffieboon een steenvrucht?
Antoni
8 jaar geleden
@Reddie, de boon of de steenvrucht zal al wel zijn ontdekt, maar de drank daarvan zal nog niet ontdekt zijn. Ook is het mogelijk dat deze drank al wel ontdekt is, maar nog niet over de hele wereld bekend is. Misschien bestaat er ergens op de wereld een drank van gemalen bonen, pitten of steenvruchten die in Nederland, België of Europa (nog) niet (bij iedereen) bekend is -deze website richt zich immers op Nederland en België-. Die drank zou de vraagsteller graag leren kennen, zo begrijp ik uit de vraag.

Antwoorden (2)

Cacaobonen zijn net als koffiebonen steenvruchten. Dus ja. Behalve koffie kun je warme chocoladedrank maken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zie nu dat in de toelichting ook het woord boon staat. Dat is geen steenvrucht, maar het geeft wel nog een optie: carob, de donkerbruine zaden in de peulen van de johannesbroodboom. De peulen worden tot 20 cm lang en zijn 3 cm dik. Omdat ze zoet smaken worden de zaden soms zo gegeten, maar meestal worden ze geroosterd en gemalen. Het is dan een goede vervanger voor cacao.
Amadea
8 jaar geleden
Heel het Amazonewoud staat vol met planten waar wij niet eens weet van hebben, om maar een voorbeeld te noemen. Daar zitten er zeker nog bij die zullen voldoen aan deze vraag. Eveneens zal men door kruisen van gekende soorten, weer totaal nieuwe verkrijgen. Alles ligt dus nog open.