Kan een Nederlandse blanke vrouw met een gen voor rood haar die een kind verwacht van een Marokkaanse man een 100% blank kind met rood haar baren ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk best dat ze zo'n kind zou kunnen baren. Maar dat zal dan het volgende kind moeten zijn, van een andere man.
Amadea
8 jaar geleden
Juist. Want donkere kleuren zijn sterker dan lichte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LOL @ Cryo. Maar hoewel het niet waarschijnlijk is, is het ook niet onmogelijk. Juist een recessief gen kan bij één van de ouders aanwezig zijn zonder dat het tot uiting komt.

Het beste antwoord

Nee, dit lijkt niet waarschijnlijk.
De huidskleur kan van blank of donkerder zijn, maar de rode haarkleur zal al in de genen van beide ouders aanwezig moeten zijn.
den aanwezig zijn.

---Men weet nog niet helemaal precies hoe de haarkleur tot stand komt als het om erfelijkheid gaat. Wel is duidelijk dat iemand met rood haar in ieder geval twee genen voor rood haar heeft en die combinatie is relatief zeldzaam. Een gen is de drager van een specifieke erfelijke eigenschap, een stukje DNA.
Omdat de erfelijke eigenschap (gen) voor het krijgen van rood haar ondergeschikt (recessief) is aan het sterke gen voor bruin/zwart haar, moet het door beide ouders doorgegeven worden om een kind met rood haar te krijgen.
Het gen voor rood haar wordt onderdrukt door het gen voor bruin/zwart haar als deze beiden aanwezig zijn. Het gen voor rood haar komt maar bij 4% van de bevolking voor. Dit betekent dat hooguit twee op de honderd mensen in de Westerse wereld rood haar hebben. Als je maar één gen voor rood haar hebt, dan heb je toch een beetje de eigenschappen van iemand met rood haar: een rossige gloed over je haar of een bleke huid met sproeten.--
Erna55
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Niet waarschijnlijk (klopt !), maar ook niet onmogelijk ! De man kan ook drager zijn van het rood-haargen. Echter doordat er (waarschijnlijk) een dominant donker-haargen aanwezig is zal dat rode haar bij de man niet tot uiting komen, terwijl hij het wél door kan geven.
nounka
8 jaar geleden
Mijn partner zijn vader was 'donker maar dan echt donker zwart' van haar.
Zijn moeder bruinig.
Hij zelf bij de geboorte : zwart, enkele maanden later bruin, tegen zijn twaafde had hij blond haar en nu heeft hij zo'n donkerasblonde haren. Zijn neefjes geval
Vader ros,
Moeder blondig
Zoontje zwart haar. En dat is zwart gebleven. En er zullen nog wel andere mensen aanvullen met hun eigen ervaringen van kleurmixen die een rare uitkomt gaven. Wat ik maar wil zeggen, t is niet omdat je nu iets gaat verwachten dat je dan ook dat gaat krijgen.