Kun je doodgaan door niet te slapen?

Als je probeert zo lang mogelijk wakker te blijven, ZONDER het gebruik van bepaalde dranken, drugs of medicatie, is het dan mogelijk om aan de gevolgen hiervan te overlijden of is het zo dat je uiteindelijk tóch gewoon in slaap valt zonder dat je hier maar iets tegen kan doen?

Het lijkt mij onmogelijk om hieraan dood te gaan, omdat je dus op een gegeven moment gewoon in slaap valt zonder dat je er iets tegen kan doen. Als dit zo is, wat zorgt er dan voor dat je in slaap valt? Je hersenen of gewoon de vermoeidheid zelf?

Toegevoegd na 50 seconden:
Oh ja, ik ben zeker niet van plan om dit te testen hoor! Ik heb alleen een bevestiging nodig vanwege mijn verslag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.2K
Rutge
8 jaar geleden
Ik denk dat de vermoeidheid zelf net zo goed met de hersenen te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier een voorbeeld van een man die overleden is door slaaptekort : http://www.metronieuws.nl/sport/2014/06/wk-2014-chinese-fan-overleden-door-overmatig-wk-kijken Bronnen:
- http://www.metronieuws.nl/sport/2014/06/wk-2014-chinese-fan-overleden-door-overmatig-wk-kijken

Antwoorden (1)

Ja, je kunt overlijden door slaaptekort.

Op 28 december 1963 besloot de zeventienjarige Randy Gardner om zo lang mogelijk wakker te blijven. Hij hield dit vol tot 8 januari 1964. In totaal bleef hij elf dagen wakker: een record. Natuurlijk blijft niet ieder mens zolang wakker. Hoelang kan een gemiddeld mens zonder slaap?

Gardner bleef 264 uur wakker en had last van stemmingswisselingen, geheugenverlies, hallucinaties en verlies van coördinatie.

Wie probeert wakker te blijven, houdt dit normaal gesproken 36 uur vol. Daarna begint een gevecht tegen vermoeidheid. Na 48 uur is de neiging om te gaan slapen bijna onweerstaanbaar.

Wie lang probeert te vechten tegen slaap, heeft last van microslaapjes. Een persoon slaapt dan voor enkele seconden, zonder dat diegene dat doorheeft. De ogen blijven tijdens een microslaapje gewoon open.

Overigens is het geen goed idee om langer wakker te blijven dan Randy Gardner. Het is namelijk mogelijk om te sterven aan slaaptekort. Wetenschappers hebben in een experiment ratten wakker gehouden en die stierven na twee weken. Een mens kan waarschijnlijk minder lang zonder slaap dan zonder eten.

Er is een erfelijke ziekte bekend met de naam ‘fatale familiale insomnia’. Mensen met deze ziekte vervallen in een status van complete slapeloosheid. De hersenziekte is onbehandelbaar en resulteert in de uiteindelijke dood van de patiënt. Mensen met fatale familiale insomnia sterven binnen drie maanden na de eerste symptomen.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit stuk heb ik voordat ik mijn vraag plaatste gelezen, maar ik neem aan dat hij wel gewoon koffie dronk enzovoorts, wat hem wakker hield. Mijn vraag is eigenlijk wat nou als je dat niet doet? Dus geen alcohol, koffie, medicatie, drugs of iets dergelijks. Alleen water en brood bijvoorbeeld. Valt een gezond persoon dan uiteindelijk 'gewoon' in slaap?
Erna55
8 jaar geleden
De microslapen zullen eerst toenemen. Wanneer een "gezond" mens zonder opwekkende middelen probeert wakker te blijven zonder dat er een team is die bv luid in zijn oren toetert, dan zal hij onherroepelijk in slaap vallen.
Je hebt vast de home-movies gezien van kleine kinderen die onder het eten in slaap vallen. Ze willen wakker blijven,mmaar dat lukt niet meer.
Erna55
8 jaar geleden
Dit artikel vind je mogelijk ook boeiend :
http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/460020/dit-gebeurt-er-met-je-hersenen-na-een-slaaptekort.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarbij is het ook zeker niet ondenkbaar dat je doodgaat aan secundaire gevolgen van een ernstig slaaptekort, zoals een microslaap terwijl je je in het verkeer beweegt die leidt tot een ongeval, suïcide door de ernstige stemmingswisselingen die langdurig slaaptekort kan veroorzaken, of een psychose waardoor je bijvoorbeeld denkt te kunnen vliegen en van een hoog gebouw afstapt.