Kan een jongen van 3 jaar oud iemand zwanger maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Lees dit eens : https://www.opvoeden.nl/jongvolwassene/groei-en-ontwikkeling/seksuele-ontwikkeling/vruchtbaarheid/

Antwoorden (4)

Nee,dit is totaal onmogelijk...hoe zou dit trouwens moeten gaan?...
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoe zou dit trouwens moeten gaan? Ik wil het wel uitleggen, maar ik gok dat je het wel weet.
Nee, dat kan niet.

Pas in de puberteit wordt een mens vruchtbaar. De puberteit begint bij de meeste mensen zo rond het twaalfde levensjaar.
Antoni
7 jaar geleden
Als je wilt oogsten zal je eerst moeten gaan zaaien.
Maar de zaadjes zijn er niet, dus ook niet oogsten ( zwanger maken )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus
Mooi verwoord Ed!
Normaal gezien niet. In een geval van extreme pubertas praecox (=vervroegde puberteit) zou het in theorie kunnen. Er zijn gevallen beschreven van behoorlijk vergaande puberteitsontwikkeling bij kinderen zo jong als vier of vijf, maar of het ook op deze leeftijd al voor komt, weet ik niet. Maar dan gaat het dus om een afwijking, en in geval van een jongen van drie een zeer zeldzame. Daarbij komt dat handelingen met een drie jarige die een vrouw zwanger zouden kunnen maken, uiteraard verboden zijn bij wet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Pubertas_praecox kan pubertas praecox voorkomen bij 3-jarigen: "Bijzonderheden Pubertas praecox komt over het algemeen voor bij kinderen van 6 tot 10 jaar. Het kan ook voorkomen bij jongere kinderen (3 jaar).", maar ik betwijfel of zo'n jongen al vruchtbaar kan zijn. Het ontwikkelen van zaad(cellen) staat niet vermeld bij de voorkomende verschijnselen van pubertas praecox.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit heeft me nieuwsgierig gemaakt, dus ik heb even rondgekeken op Google Scholar. :)
Daaruit concludeer ik het volgende: Pubertas Praecox wordt gedefinieerd als vervroegde pubertijd. De betrokken hormonen komen vervroegd (en vaak in overmaat) vrij. Vaak veroorzaakt door een tumor in het regelsysteem van de hersenen of in de bijnieren. Afhankelijk van de plaats in de route waar het proces is "aangezet", kan men deels of volledig in de pubertijd terechtkomen. Wanneer deze ontwikkelingsstoornis ontstaat door een vervroegde afgifte van de gonadotropin-releasing hormone (GnRH) (de allereerste stap in de route) wordt het gehele proces in gang gebracht en verschilt daardoor niet van de gewone pubertijd, behalve dat het vervroegd is.
Dan zou je verwachten dat de persoon wel vruchtbaar is.
Dit staat echter inderdaad nergens vermeld (/ik ben het niet tegengekomen). Maar hoe waarschijnlijk is het dat onderzoekers dit hebben kunnen rapporteren?