Vraag over het terug groeien van scharen van een volwassen kreeft (procambarus clarkii)?

Mijn volwassen kreeft (procambarus clarkii orange) is volwassen en heeft de laatste verschaling zojuist gehad. Nu zijn echter zijn twee scharen eraf door onbekende oorzaak. ( Na het verschalen had hij ze allebei nog eraan zitten). Groeien deze nog terug, ondanks dat hij niet meer verschaald?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Antwoorden (1)

Rivierkreeften hebben de mogelijkheid om verloren lichaamsdelen weer te regenereren. Maar dat regenereren kan alleen tijdens het vervellen plaatsvinden. En de nieuwe lichaamsdelen krijgen echter niet meer die kwaliteit die ze voorheen hadden.

Volwassen vrouwtjes vervellen nog één keer per jaar, en de mannetjes twee keer. Er is dus nog kans dat er scharen terug groeien, met name als het een mannetje betreft.
Amadea