Hoe zie je het verwantschap via de binomiale naamgeving?

Hallo!
Ik vroeg me af welke organismen nauwer verwant zijn met elkaar; organismen met hetzelfde geslacht of organismen van dezelfde soort? Daarbij komt bij mij ook de volgende vraag op: Zijn organismen met hetzelfde geslacht ook ALTIJD van dezelfde soort of hoeft dit niet per se?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (1)

Een geslacht bestaat uit verschillende soorten. Soorten binnen eenzelfde geslacht zijn nauwer aan elkaar verwant dan aan soorten in andere geslachten.

Bijv. De tijger (Panthera tigris) en de leeuw (Panthera leo)worden in hetzelfde geslacht Panthera geplaatst. Ook tot de Panthera behoren de luipaard en de jaguar.
De leeuw en de tijger zijn goed te onderscheiden want het is een andere soort binnen het geslacht Panthera. Het geslacht Panthera valt weer binnen de subfamilie der grote katten samen met de geslachten Neofelis (oa de sneeuwpanter) en de Uncia (oa de nevelpanter).

Je vraag is wat dit betreft dan terecht, omdat je niet zou verwachten dat een sneeuwpanter minder lijkt op een panter als op bijv. een leeuw. Maar dit betreft dan wel het verschil tussen geslachten binnen een familie en niet (zoals je vraagt) tussen de (eigen) soorten en de andere geslachten (zoals dus bijv. een chinese tijger wel meer lijkt op een siberisch dan op een leeuw).

Er bestaat geen overeenstemming over de precieze definitie van een soort. Een veelgebruikte definitie is dat een soort bestaat uit alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden (dus zonder menselijk ingrijpen) onderling kunnen voortplanten en daarbij vruchtbare nakomelingen opleveren. De individuen binnen een soort vertonen morfologische en genetische overeenkomsten. Binnen een soort kunnen echter ook onderlinge verschillen (variatie) bestaan, zoals kleurvarianten. Soorten worden altijd in een geslacht geplaatst en kunnen worden onderverdeeld in ondersoorten.

Conclusie:
Organismen van het zelfde geslacht (bijv. Panthera) zijn vaak van verschillende soort bijv. de leeuw en de tijger, maar kunnen dus wel van dezelfde soort zijn bijv. twee tijgers. Maar je hebt ook verschillende soorten tijgers die dan ondersoorten worden genoemd zoals de siberische en chinese tijger. En deze ondersoorten lijken dan wel weer meer op elkaar dan bijv. een leeuw en een tijger die wel tot hetzelfde geslacht horen maar niet tot dezelfde soort.

Lees ook onderstaande pagina voor een uiteenzetting van de criteria voor soorten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soort#Uitvoeriger_bespreking

https://nl.wikipedia.org/wiki/Soort
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katachtigen#Taxonomie
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Ik dacht voorheen altijd dat het inderdaad nét andersom was.