Welke dieren eten slakken?

Zijn er ook (inheemse) vogels die slakken eten? Dan maak ik mijn tuin speciaal voor die dieren/vogels aantrekkelijk om straks een slakkenplaag tegen te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
17.8K

Het beste antwoord

Kippen zijn ideaal tegen slakken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 want kippen zijn gek op slakken,
alleen moest ik wel een beetje lachen want met loslopende kippetjes hou je verder ook geen tuin meer over.....

Andere antwoorden (11)

De vogel Lijster en Merels
eten graag slakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kikkers, padden,salamanders, hagedissen, hazelwormen, spitsmuizen,egels en vogels, met name de zanglijster, eten slakken.
kippen eten graag de eitjes van slakken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Vijanden van landbewonende slakken zijn vooral vogels zoals lijsters, vooral de zanglijster is dol op slakken en laat soms ware kerkhoven van gebroken huisjes achter. Ook sommige andere dieren eten slakken, en zijn er meestal in gespecialiseerd vanwege het niet eenvoudig te kraken huisje. Voorbeelden zijn sommige slangen en hagedissen en een aantal insectenlarven, zoals die van veel loopkevers maar ook duizendpoten, kikkers en padden en egels lusten graag slakken. Een hagedis die veel slakken eet en ook in Nederland en België voorkomt is de slang-achtige hazelworm (Anguis fragilis). Sommige dieren eten liefst naaktslakken, andere hebben liever huisjesslakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen.Uiteindelijk stammen we van de dieren af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik, met veel knoflook en een goed glas wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel merels in mijn tuin en die zijn dol op slakken, ze gaan in de dakgoot zitten en slaan daar de huisjes op stuk. Daarna zie je ze smullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je toevallig een moestuin? Leg dan houten planken bij de sla en bij andere planten die door (naakt)slakken gegeten worden. Je kan de planken bijv. ook als looppad gebruiken. De volgende dag planken omdraaien en je kan de slakken zo "oogsten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaaltje met bier ingraven. Dat vinden slakken heerlijk en daar verdrinken ze in de volgende dag kan je ze zo in de prullenbak gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen en kikkers eten ook wel slakken
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Slakken op het land levend... zijn niet alleen prooi bij vogels zoals (zang-)lijsters, deze zijn dol op slakken. Ook andere dieren zoals sommige slangen, kikkers en hagedissen -zoals de slangachtige hazelworm(Anquis fragilis), die in Nederland en België voorkomt, eten slakken.
Sommige dieren eten liefst naaktslakken, andere prefereren huisjesslakken.
En niet te vergeten de mens eet slakken al vele jaren in bv Frankrijk.

Slakken die in zee leven ...zijn prooi van kreeftachtigen, vissen en de mens. Bijv. de oorschelp die populair is vanwege de parelmoerlaag aan de binnenkant. Deze wordt in massale hoeveelheden opgevist wat leidt tot plagen van hun prooidieren. Zoals de zeester doornenkroon die grote schade aanricht door koralen af te grazen.