Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben links en rechtshandig,ben daardoor vlug uit mijn orientatie,hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vastgestelde tweehandigheid heet ambidextrie. U bent ambidexter doordat in uw hersenen onvoldoende differentiatie is gegroeid in de tijd dat de meeste kinderen hun voorkeurshand ontwikkelen (tussen 5- en 8-jarige leeftijd). Handtherapeute mevrouw A. Hoekstra van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam weet dat het probleem van het niet ontwikkelen van een voorkeurshand samenhangt met andere problemen zoals met ruimtelijk inzicht en het niet kruisen van de middellijn. Kinderen die de vaardigheid ‘middellijn kruisen’ niet ontwikkelen lopen het risico tussen beide handen te blijven wisselen en problemen te krijgen met lezen, omdat zij met hun ogen de middellijn niet kruisen. Deze kinderen zullen voorwerpen pakken met de hand die het dichtst bij het voorwerp is. Ook kinderen die tussen beide handen blijven wisselen, zullen de vaardigheid ‘middellijn
kruisen’ moeilijker ontwikkelen.
Een kind dat geen voorkeurshand heeft aangeleerd kan als gevolg daarvan last krijgen van geheugen- en concentratieproblemen, moeite hebben met lezen en spellen, spraakproblemen krijgen zoals stotteren en fijn-motorische problemen. Daarnaast kunnen er problemen in de ruimtelijke oriëntatie ontstaan.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat het daardoor komt. Ik ben ook dubbelhandig en heb daar totaal geen last van.

Uit je orientatie raken heeft meer te maken met ruimtelijk inzicht en orientatievermogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding