Wie kent deze kever?

In de tuin troffen we deze kever aan. Laatst hebben we ook al een dergelijk exemplaar in huis gevonden. Het was een fors exemplaar en voor mij de grootste die ik ooit in mijn leven heb gezien.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens mij zit het goede antwoord er nog niet tussen. Hierbij nog een link naar een meer duidelijke foto. De grootste kever van dit soort die we gezien hebben was ongeveer 30 mm lang.

http://img580.imageshack.us/img580/8508/p1010237.jpg

Picture for question
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Zeker een meikever.
Er is nu volop een soortgelijk kevertje te vinden, de juni kever. Deze ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar wordt niet zo groot. Bij anderhalve tot 2 cm blijven de juni kevers steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is het geen "vliegend hert?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt volgens mij verdacht veel op de coloradokever. Maar ik ben geen expert,misschien wil Ed hier op reageren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de coloradokever heeft toch streepjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Colorado kever is het niet. Die is geel met zwarte strepen.
het is de rozenkever zie filmpje

Toegevoegd na 1 minuut:
De Johanneskever (Phyllopertha horticola) is een kever uit de familie bladsprietkevers (Scarabaeidae), en wordt ook wel rozenkever of tuinkever genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou het ook op een meikever.
Zie afbeelding.

Je schijnt ze trouwens te kunnen eten. Volgend stukje vond ik op wiki:
"De meikever is in principe geen oneetbare diersoort. Tot het midden van de twintigste eeuw werd de kever in Duitsland en Frankrijk verwerkt in meikeversoep. Hiertoe werden de meikevers ontdaan van hun dekschilden en poten, gaar gebakken in boter of vet en vervolgens tot een pasta gewreven met een vijzel. De smaak van de soep zou doen denken aan kreeftensoep. Volgens de overlevering moesten de Ieren na de meikeverinvasie in 1688 de dieren koken en als voedsel gebruiken om te overleven."

Eet smakelijk alvast :)