Wat zien vliegen eigenlijk?

Vliegen hebben zeer grote facetogen en als je ze wilt meppen zien ze dat 9 van de 10 keer aankomen en zijn op tijd weg. Maar als ik een vliegenvanger ophang zien ze kennelijk niet dat hun al dode soortgenoten daar al aan plakken en vliegen er lustig tegenop om daar ook een smadelijke dood te sterven. Wat zien ze nu eigenlijk wel en niet?

13 jaar geleden
in: Biologie
10K

Het beste antwoord

In dit filmpje kijk je door de ogen van vlieg! Heel verrassend en leuk om te zien.

http://www.wetenschap24.nl/video/bekijk/vlinderogen.htm

Toegevoegd na 55 seconden:
Er wordt ook uitgelegt hoe vlinders en andere insecten de wereld zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Libellen en bijen hebben de grootste facetogen. Hun ogen kunnen tot 30.000 facetten bevatten. De huisvlieg kijkt met slechts 4000 facetten de wereld in, maar deze kijken wel alle kanten op! Zonder zijn kop te draaien kan een vlieg in alle richtingen waarnemen. Dat maakt het ook zo moeilijk om een vlieg dood te slaan. Een groot voordeel van facetogen is, dat ze bewegingen goed kunnen waarnemen. Ga maar na: als een mens zestien tot achttien beelden in één seconde waarneemt, ziet hij ze niet meer als afzonderlijke beelden maar als een vloeiende lijn. Insecten kunnen wel tot 200 beelden per seconde afzonderlijk waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat een vlieg moeilijk te raken valt komt niet alleen door zijn facetogen, een vlieg heeft ook een reactievermogen wat 10 x sneller is dan dat van de mens.
Beste methode is denk ik om hem van achter te benaderen omdat daar het zicht toch het minst zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je een vlieg wilt vangen moet je hem juist vanaf de voorzijde benaderen, want om weg te vliegen moet hij voorwaarts opstijgen en hij vliegt dan in je hand als je snel genoeg bent; bewegingen van achter zich heeft hij net zo snel gezien als voor zich.