hoe worden slakken geboren?

Behoren slakken tot zoogdieren, reptielen of amfibie? Komen ze uit een ei of worden ze gedragen in de baarmoeder? hoe lang?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
15K

Het beste antwoord

Slakken zijn geen reptielen of zoogdieren maar weekdieren.

Wat bij zoogdieren als afwijkend wordt beschouwd en hermafrodiet wordt genoemd is bij slakken juist de gangbare norm wat betreft de voortplanting; een slak heeft zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsorganen. Slechts enkele soorten kunnen zichzelf bevruchten, maar dit heeft als nadeel dat er geen uitwisseling van genen plaatsvindt. Bij veel soorten is de paring wederzijds, beide dieren worden bevrucht. Na de paring worden de eitjes afgezet, meestal in de bodem of verstopt onder bladeren of stenen. De eitjes van slakken zijn slechts enkele millimeters in doorsnede, en meestal doorzichtig. Slakken die in zee leven, hebben een larve-stadium, dat veligerlarve wordt genoemd. De larven maken onderdeel uit van het zoöplankton. Landslakken lijken als ze uit het ei kruipen vaak al een beetje op de ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste slakken leggen eitjes waar dan babyslakjes uitkruipen (een beetje zoals een kuikentje uit een vogelei komt). Die babyslakjes hebben op dat moment al een huisje!
Nu zijn er ook slakken die hun eitjes in een soort broedzak bijhouden en die dus hun eitjes als het ware inwendig uitbroeden. Als de babyslakjes dan uitkomen, blijven ze voor een korte tijd in die broedzak zitten en pas als ze al ietsje groter zijn, komen de babyslakjes dan uit de broedzak van de moederslak naar buiten. Zo'n slakken die geen eitjes leggen, maar die hun babyslakjes direct ter wereld brengen, noemt men levendbarend. Uiteraard hebben ook die babyslakjes dan al hun huisje.
Sommige zeeslakken doen het nog anders: zij produceren eitjes die ze in het water laten rondzweven tussen het plankton (dat zijn al die microscopisch kleine diertjes en plantjes die in water rondzweven). Uit die planktonische eitjes kruipt dan een héél klein larfje dat geen huisje heeft en dat eigenlijk ook helemaal niet lijkt op een slakje. Dat larfje noemt men de Trochophora-larve en het blijft tussen het plankton zweven, waar het zich zal voeden en groeien. Als het larfje dan groot genoeg is (maar voor ons blijft het nog altijd microscopisch klein) gaat het een gedaantewisseling ondergaan waardoor een nieuw type van larfje ontstaat dat men de Veliger-larve noemt. Die Veliger-larve heeft nu wel een een huisje en naarmate dit larfje dan groter wordt, wordt het huisje zwaarder en zinkt de larve naar de bodem, waar ze zich verder zal ontwikkelen tot een volwassen slak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De slakken kunnen we verdelen in landslakken en waterslakken.
Ze behoren tot de weekdieren en de slakken zelf tot de buikpotigen.
Heel veel soorten landslakken leggen eitjes, op donkere plaatsen of in een kuiltje in de grond.
De meeste waterslakken leggen ook eitjes, maar de moerasslak, soms ook moerashoornslak genoemd, leggen geen eitjes maar werpen jongen, compleet met een huisje.
Waterslakken kunnen niet je tuin in komen, wat veel mensen denken, ze gaan er dood, landslakken kunnen niet in het water leven, die verdrinken.