Waarom eten vliegen stront?

Laatst in het bos zagen we een enorme zwerm vliegen op paardenstront zitten. Eten ze dat op en waarom? Stront is toch afval van het lichaam, er zit dan toch niks voedzaams meer in? En zit er nog verschil in wat voor stront (van welk dier) ze voorkeur hebben?

Toegevoegd na 2 uur:
Waarom leggen ze dan eitjes juist in stront en bouwen ze niet bijvoorbeeld een nestje of zoeken ze een beschermd holletje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

als de vlieg een drol ziet legt die daar haar eitjes in
de larven die dan komen eten de voedzame stoffen uit de drol, na een aantal dagen verpopt de larf zich en komt er een nieuwe vlieg die weer op zoek gaat naar een drol,om vervolgens de eitjes er weer in te werpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vliegen eten geen stront ; ze leggen er hun eitjes in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/strontvlieg-naam.55977

De meeste vliegen zijn trouwens aaseters en eten lijken. Van insecten en wurmen en dat soort dieren over het algemeen, maar jou bio-afval vinden ze ook niet te versmaden. Of een lekker plakje worst ; daarom zitten ze behalve op de stront, daarna ook graag op je boterham ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn trouwens ook wel vliegen die van plantaardig materiaal leven (zoals de huisvlieg) , maar die dikke bromvliegen (de strontvlieg bij uitstek) eet het liefst 'vlees'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, en voor het leggen van eitjes hebben ze een voorkeur voor koeienpoep.

Toegevoegd na 4 uur:
En na je toevoeging :
Omdat deze taktiek voor die soort vlieg nu eenmaal beter werkt. Met een minimum aan inspanning (geen) kan zij haar larven en maximum aan voedingsstoffen, bescherming, warmte en vochtigheid geven in de meest ideale omgeving (stront).

Andere dieren doen het weer anders. Het is nogal nutteloos jezelf ' waarom'-vragen te stellen bij het voorlopige eindresultaat van miljoenen jaren evolutie ; daar spelen honderdduizenden toevalligheden een rol in, die altijd tot het beste eindresultaat leiden. Voor het ene dier werkt dit, voor het andere dat, en daarom doen ze allemaal wat anders. Allemaal hetzelfde zou namelijk een slechte overlevingsstrategie zijn, want dan krijg je ruimtegebrek (je komt in elkaars niche) en moet je harder vechten om te overleven, en het maakt he kwetsbaarder voor vijanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op marleen's antwoord...

De strontvlieg leeft niet van mest maar van nectar, en af en toe wordt ook een ander insect gegrepen, meestal andere vliegen. Deze worden met de zuigsnuit leeggezogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegen eten geen stront, ze leggen hun eitjes vaak in stront of ander materiaal wat in ontbinding is.