Hoe reageert het menselijk lichaam specifiek op gist?

Wat doet het lichaam met gist? Dit in het kader van mijn vorige vraag over of je een bierbuik mede van gist krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7K

Het beste antwoord

Gisten zijn eencellige organismen en komen niet voor in een gezond lichaam, net als bacteriën. Met "in het lichaam" bedoel ik dan specifiek in de weefsels, bloedbaan, zenuwbaan en lymfebaan bijvoorbeeld. De verbinding mond, maag, darmen en anus is een open verbinding en dat stuk is biologisch gezien uitwendig.

Als ze het lichaam (weefsels en bloedbaan) zouden binnendringen worden ze aangevallen door het immuunsysteem en verwijderd. Bij ernstig zieke en terminale patienten kunnen gistinfecties in de bloedbaan voorkomen.

Gisten komen wel voor in de mond, op de huid, darmen, in de vagina. Als je ze opeet zullen de meeste gisten dood gaan in de maag, maar een deel overleeft en komen in e darmen terecht. Daar kunnen ze niet veel kwaad, maar als er teveel suikers in de darmen blijven dan kunnen de gisten dat opeten en giftige stoffen uitscheiden. Daar krijg je last van. De toxines (gifstoffen) worden wél opgenomen in het lichaam en moet de lever verwerken.

Gisten kunnen ook infecties veroorzaken, bijvoorbeeld in de darmen. Bijgaande afbeelding toont een stuk darm dat geinfecteerd is met de gist Candida Albans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Mooi duidelijk antwoord, dankjewel. Heb je ook een mening over vocht vasthouden zoals Jelle schrijft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb daar een mening over. Dit komt m.i. niet doordat het lichaam toxische stoffen gaat verdunnen. Dan schommelt de osmitische waarde van het bloed teveel. De toxische stoffen worden naar de lever vervoerd. Die krijgt het wel druk en toxische stoffen zorgen voor ziektesymptomen. Ook hormonaal kan e.e.a in de war worden gebracht en ik kan me voorstellen dat dit effect heeft op de vochtbalans. Maar dan wel indirect en vooral bij een hevige schimmelinfectie. Mensen met een Candida infectie in de darmen kunnen te maken krijgen met een opgezwollen buik (door gasvorming), winderigheid, krampen. De gassen worden uitgescheiden door gisten die suikers verteren. Als de infectie in de dikke darm zit dan heeft dat wel invloed op het terugwinnen van water uit het voedsel (kort door de bocht kan je altijd dunne poep hebben of juist dikke poep als de stoelgang moeizaam is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je hormoonhuishouding als in bijnierschorshormonen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld. Alles kan wel door de war geschopt worden bij een infectie. Bijnierschorshormen zijn ook betrokken als er ontstekingen zijn.

Andere antwoorden (1)

Als je in je buik gisten hebt die groeien, gaan ze gifstoffen produceren. Je lichaam gaat dan vocht vasthouden om deze gifstoffen te verdunnen, hetgeen weer cm om je middel op levert.

Zie in het engels: http://www.flushthefat.tv/faq/index.php#faq13