Waarom happen vissen naar lucht als er weinig zuurstof in het water zit?

Dat is toch eigenlijk superonnatuurlijk? Met kieuwen kun je toch absoluut geen zuurstof uit de lucht opnemen? Zou hetzelfde zijn als we even kopje onder gingen als we het benauwd hebben...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

Door bepaalde weersomstandigheden en waterkwaliteit, kan er vooral in de ochtenduren een tekort ontstaan aan zuurstof in het water, de vissen zoeken dan de zuurstof op door aan de oppervlakte te gaan happen, ze happen dan water en lucht naar binnen en kunnen zo overleven.
Als later op de dag het zuurstofgehalte weer stijgt, doordat vooral de algen in het water ,weer zuurstof gaan produceren, gaan de vissen weer dieper zwemmen.
Een heel enkele keer, als er door extreem noodweer,, hagen en heel veel regen valt, sterven door plotselinge afkoeling van het water alle algen, waardoor er geen productie meer is van zuurstof in het water en gaan de vissen na enkele dagen lucht happen alsnog massaal dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als vissen naar lucht happen, ligt dit vaak aan de waterkwaliteit. zoals ph waarde, en vooral de nitraat. Meestal is de nitraat te hoog als de vissen naar lucht happen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ph en nitraat, hebben wel invloed op de waterkwaliteit, maar totaal niet op de hoeveelheid zuurstof in het water.
Fout antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook geen antwoord op mijn vraag.
Vissen kunnen wel in beperkte mate zuurstof uit de lucht opnemen met hun kieuwen. Daardoor kunnen ze het nog enige tijd overleven als ze uit het water zijn.