Kale eikenbomen.

Hoe kan het dat de eikenbomen, net nu het blad er aan komt, direct weer kaal gevreten worden. Er zit een rups in de bomen, kan mij iemand vertellen wat voor rups dit is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (4)

Vanuit mijn geheugen kwam zomaar Eikenprocessierups naar boven. Ieder jaar in mei wordt hij wel ergens aangetroffen. Kan me nog herinneren dat het een jaar of 10-12 geleden in de buurt van Breda/Tilburg was, waar ik toen woonde.
Heb even gegoogled: Je moet blijkbaar wel ervoor oppassen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor rups het is, weet ik zo niet. Het zou zomaar de eikenprocessierups kunnen zijn, maar misschien is het wel een andere rups.

Hoe dan ook, het is voor de rups handig om precies nu uit te komen, want nu is er genoeg vers blad om van te smullen.

De eik wordt fors aangetast. Hij reageert daarop door in de tweede helft van juni, als de rups verpopt is, een tweede bladgroeispurt in te zetten om de schade te herstellen. Dat is de zogenaamde sintjansgroei, omdat deze groei plaatsvindt rond de feestdag van Sint Jan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetis inderdaad de Processierups, die hier in Portugal veel in dennenbomen zit.
Het is echter dezelfde rups, die in Nederland in eikebomen voorkomt.
De rupsen leven in groepen bijeen en maken op de stammen of dikkere takken grote nesten. Dit gebeurt vooral aan de zonnige zuidkant van de eikenbomen. De nesten bestaan uit een dicht spinsel van vervellingshuidjes, met (brand)haren en uitwerpselen. Vanuit hun nesten gaan de rupsen ’s nachts in processie op zoek naar voedsel: de eikenbladeren.
Zichtbaar gevolg zijn kaalgevreten eikenbomen.

Hier worden ze tegengehouden om uit de boom te komen,
door brede stroken(50 cm) dubbelzijdig plakband om de boomstam te plakken.
Vroeger zag je hele slierten rupsen naar beneden komen, en over straat naar andere bomen kruipen.
Dat gebeurt nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt idd heel sterk als Eikenprocessierups. Blijf uit de buurt van die krengen. Ze kunnen de luchtwegen behoorlijk irriteren. Met dat beestje is ieder jaar weer een heleboel geëmmer. En ze zijn behoorlijk hardnekkig.