Waarom kan ik geen melk drinken, maar wel kaas eten?

Als ik melk of drinkyoghurt drink wordt ik binnen afzienbare tijd zeer misselijk, en moet ik overgeven. Daar ben ik dan ook jaren terug mee gestopt. Echter, als ik kaas eet heb ik hier geen last van. Heeft dit met de bereiding van kaas te maken? Ik neem aan dat het niet gaat om pure lactoseintolerantie, anders had ik het niet kunnen eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof het of niet, maar ik heb precies hetzelfde! Van melk moet ik inderdaad overgeven. Kaas geeft geen problemen. Yoghurt en kwark overigens ook niet.

Het beste antwoord

Verdiep je eens in de bereiding van kaas. In kaas zitten stoffen die niet in melk zitten, en in melk zitten stoffen die niet in kaas zitten.

Wat ook mee kan spelen, is simpelweg de hoeveelheid.

Als je melk drinkt, drink je al gauw een glas. Dat is 100 ml. Wellicht drink je meer. Bij kaas daarentegen zul je niet snel aan de 100 ml komen.

Als je een keukenweegschaaltje hebt, kun je daar eens je "normale" hoeveelheid kaas op leggen, en wegen hoeveel gram dat is. Vervolgens gebruik je dezelfde weegschaal om evenveel gram melk af te wegen. Of, als dat niet lukt, gebruik je een maatbeker, waarbij je voor het gemak kunt uitgaan van 1 milliliter = 1 gram, of 1 cc = 10 gram. Zo kom je er eenvoudig achter met hoe weinig melk jouw kaasconsumptie overeenkomt.

Of snijd je kaasconsumptie af, neem een glas en vul dat tot aan de rand met water, tot het _net niet_ overstroomt. Het glas moet op een bord staan. Doe dan voorzichtig je kaasconsumptie in het glas water. De hoeveelheid water die daarna op het bord ligt, dat is dezelfde hoeveelheid als de kaas die je in het glas hebt gedaan.

Zou het simpelweg daaraan liggen, dus dat je, als je melk drinkt, veel meer milliliters / grammen drinkt dan wanneer je kaas eet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou even je huisarts vragen? Misschien heeft het er iets mee te maken dat melk zuurder is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat uit de melk het stremsel word gehaald en daar maken ze kaas van.
Dus kun jij waarschijnlijk wel tegen stremsel en niet wat verder in de melk zit.
Er zitten in de melk ook stoffen die in je maag de zuurgraat op wekken het is ook een fabeltje dat melk goed is als je veel zuur in je maag hebt en zuur opboert.De melk maakt dan in je maag weer meer zuur aan.Dus blijft je maag van streek.Beter een oude uitgedroogde boterham zonder beleg en zonder boter eten om maag zuur tegen tegaan. Ook telt dit hele verhaal voor de drink Yoghurt.
vrg van een moeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft melk met kaas te maken, anders dan kaas gemaakt werd van melk... De lactoseintolerantie geldt toch niet voor kaas, daar is de lactose omgezet tot iets anders (caseïne)...

In melk zit iets waar je niet tegen kan en in kaas niet...

Ik heb hetzelfde met dan met aardappelintolerantie, maar kan heel goed aardappelpuree gemaakt van poeder eten... Maar ook hier is het antwoord hetzelfde, in het aardappelpoeder zit niet iets waar ik niet tegen kan en in verse aardappelpuree wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In kaas zit gewoon lactose. Het zijn zure melkproducten waarin de lactose is omgezet in iets anders. En de vraagsteller wordt ook misselijk van zure melkproducten als drinkyoghurt.