Heeft de siësta invloed op de economie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het is de levensstijl van de mensen. Echter, vroeger was er veel meer siësta dan nu. Nu kiezen bedrijven ervoor om het over te slaan en om door te werken. Dit heeft met de economie te maken ja, De financiële crisis ook. Aan de andere kant kan de siësta niet afgeschaft worden door bedrijven, omdat het in bepaalde delen van Spanje bijvoorbeeld gewoon echt te warm is in de middag.

Antwoorden (1)

De siesta heeft weinig invloed. Aan de ene kant begint men in landen waar het in de zomer s' middags heet is, vroeg met werken (6 uur in de ochtend is geen uitzondering) en vaak wordt ook 's avonds vroeg (van 5 tot 8) nog gewerkt. het aantal gewerkte uren verschilt daardoor weinig.
Dit patroon komt in elk geval voor in Spanje, Italie, Griekenland en Turkije (en wellicht veel andere landen). Grote warmte bevordert het energie- en concentratieniveau niet, dus is het gewoon wijs om tijdens de hete uren niet te werken maar te slapen. Van Spanje weet ik het niet, maar van bedrijven in Italie, Griekenland en Turkije schat ik dat werknemers per week eerder meer dan minder uren maken dan in Nederland het geval is. in elk geval de boeren beginnen te werken zodra het licht wordt, wat in de zomer al voor 5 uur s morgens is.

Natuurlijk heeft de siesta ook wel problemen, met name in verband met volcontinubedrijven. Deze zijn echter vaak arbeidsextensief (weinig werknemers) en kunnen zich vaak wel airconditioning permitteren. Wat betreft bestuur en ambtenaren geldt dat alle kantoren doorgaans vanaf s morgens vroeg tot ongeveer de middag open zijn. daarnaast wordt men geacht ' s avonds nog enkele uren te werken wat op heel verschillende wijze wordt opgelost (of niet).