hoe weet ik hoeveel respondenten ik van elke groep moet selecteren voor een enquete?

Voor een onderzoek dat ik wil gaan houden ben ik van plan 3 groepen respondenten te benaderen. De bestaande-, potentiële en ex-klanten van een bedrijf.

Nu weet ik wel hoe ik de steekproefgrootte en het vereisten aantal uitnodigingen moet berekenen.

Het probleem is nu alleen dat ik sowieso 2000 bestaande klanten wilt benaderen, maar het benaderen van potentiële en ex-klanten is natuurlijk een stuk lastiger. Maakt het uit hoeveel potentiële en ex-klanten benaderd als de uitkomsten van dit onderzoek allemaal op 1 hoop belanden? Houd ik het onderzoek op die manier representatief en betrouwbaar?

Alvast heel erg bedankt, Nick

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.1K

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je van plan bent om conclusies te trekken die voor alle geïnterviewde gelden (de 3 groepen), want anders is het totaal niet relevant of er een verschil is in de grootte van je 3 groepen, mits alle 3 groepen groot genoeg zijn voor de representativiteit en betrouwbaarheid.
En dan nog, is het verschil in grootte van de groepen pas van belang als je alle antwoorden bij elkaar optelt, en gezamenlijke conclusies trekt.

Dus in principe maakt het niet uit of de 3 groepen anders zijn qua grootte, mits het aantal antwoorden binnen elke groep groot genoeg is om een statistisch verantwoorde conclusie te trekken voor elk apart groep.
Wil je gezamenlijke conclusies trekken, en zijn je groepen anders qua grootte, dan nog kan je met een trucje dit alsnog doen.

Ik zal je een voorbeeld geven: stel dat je aan de 3 groepen dezelfde vraag stelt: "Vindt u het logo van het bedrijf X mooi of lelijk?"
Je concludeert op basis van de antwoorden van de 3 groepen dat 50% van de potentiële klanten, 75% van de bestaande klanten, en slechts 10% van de ex-klanten, het logo mooi vinden. Zolang dit je enige conclusies zijn, dan maakt het niet uit hoeveel antwoorden had je binnen elk groep (mits het aantal antwoorden representatief genoeg is)
Het probleem komt als je probeert uit te rekenen het totale percentage mensen die het logo leuk vinden, ongeacht of ze potentiële, bestaande of ex-klanten zijn. Dan is het wél van essentieel belang de grootte van je groepen!
In dit geval moet je dan rekening houden met het % potentiële, bestaande, en ex-klanten t.o.v. de totale populatie, en je uitkomst hierop afstemmen: als slechts 2% van de Nederlanders een bestaande klant is, dan is 'weegt' die 75% mensen die het logo mooi vindt "slechts" voor 2% van de totale uitkomst. Het 1% Nederlanders die ex-klant zijn, 'weegt' voor slechts 1%, en die 97% Nederlanders die potentiële klanten zijn, weegt dan erg zwaar.
De uitkomst voor "heel Nederland" is in mijn voorbeeld iets hoger dan 50%, en dat reken je zo uit:
(97×50 + 2×75 + 1×10) / 100 = 50,1% van de Nederlanders die het logo leuk vinden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!