Wat is het verschil tussen inkomstenbelasting en venootschapsbelasting?

Ik weet dat inkomstenbelasting door een eenmanszaak betaald moet worden, en vennootschapsbelasting door een nv/bv, maar wat is nu eigenlijk het verschil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
12.3K

Antwoorden (2)

Inkomstenbelasting is de belasting die een individu betaalt over zijn eigen inkomen. Iedereen die werkt wordt geacht dat te betalen, van ZZP'er tot bankdirecteur. Dit wordt gerekend tot de inkomsten in box 1.

Vennootschapsbelasting is heel wat anders. Dat is de belasting die een vennootschap moet betalen.

Een eenmanszaak betaalt inkomstenbelasting omdat bij een eenmanszaak het vermogen/de inkomsten niet juridisch zijn gescheiden, terwijl dat bij een vennootschap in principe wel het geval is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inkomstenbelasting is een belasting, door een staat geheven, op het persoonlijke inkomen dat verdiend wordt uit eigen onderneming of uit loondienst.
Bij inkomsten uit eigen onderneming wordt gekeken naar de zuivere winsten uit de onderneming die toegerekend worden aan de ondernemer die voor eigen rekening en risico een onderneming drijft.

De vennootschapsbelasting wordt geheven op de winsten die een NV (Naamloze Vennootschap) of een BV (Besloten Vennootschap) realiseert in een boekjaar.
De belasting wordt dus geheven over het bedrijfsresultaat nog voor de dividenden en winstuitkeringen aan de aandeelhouders. De aandeelhouders betalen op hun beurt weer inkomstenbelasting over de ontvangen dividenden en winstuitkeringen.