Weet iemand waarom het werkloosheidspercentage in Griekenland rond 2005 laag was in tegenstelling tot nu?

Waarom was het in die tijd zo laag? Zijn daar culturele, economische, politieke & sociale redenen voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil je weten waarom het toen laag was, of waarom het nu hoog is?

Antwoorden (1)

Hou het maar op een combinatie van . De belangrijkste is toch wel de economische . De beurs val de banken crises en het gevolg daarvan de landen crises . Wat gebeurde er ( heel kort ) door dat er miljarden die eerst min of meer virtueel waren geschapen ( eerst was zeg een wijk in Boston in totaal 10 miljoen waard toen in de hoogtij 30 miljoen en dat geld was zeg door hypotheek banken gefinancierd . En de aandelen daarvan weer door verkocht aan Europese ( domme ) banken die raakten daar door toen het lucht bleek in problemen en die schuld kwam door politiek slim gemanipuleer bij de burger terecht . De Griekse staat cultuur bepaald heeft een slecht innend belasting systeem ook heel veel ambtenaren extreem veel . Voor de crises waren de Grieken helemaal dol alles kon althans men kon naar Griekse begrippen extreem goedkoop geld lenen het rente peil werd nl bijna gelijk aan dat van Duitsland . Dus iedereen happy net als in het verleden want als de staats schuld zoals in het verleden te hoog werd ach dan devalueerde men de valuta . Dat deden Spanje , Frankrijk ook . Desnoods zei zo als in Frankrijk dit is weer de nieuwe frank . Maar dat devalueren kan niet meer ! We zitten in een euro ! Tja gaan de weg loopt het spaak de overheid moet bezuinigen de economie loopt terug en het een versterkt het ander . De Grieken fabriceren weinig dus weinig export ze consumeren wel graag . In toeristen sector loopt het ook eerst terug ( Nederlanders en Duitsers hadden zelf crises ) en Grieken land was ook best duur geworden . Toen kwam de euro crises en men moest nog meer bezuinigen met als gevolg nog meer werkloosheid . Tja ik ben het eens de schuld is onhoudbaar hoog Vd Grieken . Oplossing een is ze moderniseren hun economie wat mij toch moeilijk lijkt Griekenland wordt geen Duitsland maar ? Oplossing twee een eigen valuta en devalueren maar . Dat laatste ligt Europees politiek zeer lastig zelfs een taboe . Nu dus een periode van minder ambtenaren lagere staatsuitgaven en aanpak van hele bedrijfstakken die vrijgesteld waren van belasting ( van banken , scheepsbouw , havens ) dat proces was al mondjes maat ingezet met als gevolg hoge werkloosheid nu wordt dat eerst nog erger . Maar let op de schulden worden straks gedeeltelijk kwijtgescholden als dat politiek beter te verkopen is in nl en Duitsland en Finland . Dus eerst ging alles op z'n Grieks met goedkoop geld uit Europa tot dat de schuld te hoog opliep.