Waarom neemt de wereldhandel sneller toe dan de productie van goederen?

Waarom verloopt de toename van de productie van goederen veel trager dan de groei van de wereldhandel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
3.6K

Antwoorden (1)

Dat komt doordat één goed meermaals wordt verhandeld.

Stel dat de hele wereldproductie aan goederen gelijk blijft, maar dat ik een brood bak ter waarde van € 1,00. Ik verkoop dat brood aan een broodhandelaar voor € 1,10.

De broodhandelaar verkoopt het brood door aan een snackbar voor € 1,20.

De snackbar snijdt het brood in 20 boterhammen, belegt die, en verkoopt de belegde boterhammen voor € 4,00 per stuk, waarvan (administratief, de klant merkt er niets van) € 0,45 voor de boterham is en € 3,55 voor het beleg.

Mijn ene brood heeft nu een handelsvolume verzorgd van:
€ 1,00 de waarde van mijn ingrediënten
€ 1,10 de prijs die de broodhandelaar mij betaalt
€ 1,20 de prijs die de snackbar de broodhandelaar betaalt
€ 9,00 20 keer de prijs van de boterham die de snackbar verkoopt

Ik produceer dus extra goederen (één brood) ter waarde van € 1,00. Het handelsvolume stijgt met € 12,30.