waarom heet het raci model niet arci model?

Accountability staat boven responsibility dus zou je ARCI verwachten

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.7K

Antwoorden (1)

Het moet een goed bekken letterwoord worden en het betekent ook iets anders dan wat jij suggereert:

R (Responsible, NL: Verantwoordelijk)
Degene die verantwoordelijk is voor de uitvoering. Verantwoording wordt afgelegd aan de persoon die accountable is.
A (Accountable, NL: Eindverantwoordelijk)
Degene die (eind)verantwoordelijk, bevoegd is en goedkeuring geeft aan het resultaat. Als het erom gaat, moet hij/zij het eindoordeel kunnen vellen, vetorecht hebben. Er is slechts één persoon Accountable.
C (Consulted, NL: Geraadpleegd)
Deze persoon geeft (mede) richting aan het resultaat, hij/zij wordt voorafgaand aan beslissingen of acties (verplicht)geraadpleegd. Dit is tweerichtingscommunicatie. Als RACI gebruikt wordt, is C gelijk aan S.
S (Supportive, NL: Ondersteunend)
Deze persoon is ondersteunend voor het resultaat. Rol lijkt veel op de C-rol.
I (Informed, NL: Geïnformeerd)
Iemand die geïnformeerd wordt over de beslissingen, over de voortgang, bereikte resultaten enz. Dit is eenrichtingscommunicatie.