kan koe tegen onweer?

ik zie koeien buiten staan terwijl het onweert vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ze smelten echt niet hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ruik ik nou runderbiefstuk???

Het beste antwoord

ja daar kunnen ze tegen (als ze de koe en de bliksem maar niet met elkaar in aanraking komen)

de koe draait heel elegant zijn koeienbillen naar het slechte weer toe (bv heftige regen, hagel of wind die je vaak ziet bij een dergelijk onweersbui) en staan dan met meerdere 'klara's' in een groepje met de konten dezelfde kant op.

omdat koeien vaak in een vlak gebied staan (de wei) waar bomen aan de zijkant staan kiezen enkele boeren ervoor om hun dieren binnen te halen (als dit mogelijk is)

het is niet de eerste keer dat door bliksem de stroom op het schrikdraad inslaat waardoor het schrikdraad niet meer werkt (koeien gaan er doorheen als ze schrikken van een inslag zo vlakbij)

er zijn ook nog andere rampscenario's op te sommen, wat voor de koe niet bevorderlijk is, maar zonder 'bad luck' zijn koeien onweer-proof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele prachtig antwoord, dank je wel! :)

Andere antwoorden (4)

Zolang de bliksem niet in de koe zelf inslaat kan hij prima tegen onweer, net als mensen.

Toegevoegd na 16 seconden:
hij=zij
(hoewel voor stieren hetzelfde geldt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grijns!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit levert slechts een half punt op ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ooit heb ik voor mijn werk een half uur achter de koeien gezeten op een wei (dat was om bloedmonsters af te nemen), terwijl een enorme storm met regen en bliksem op gang was. Ik zou de ervaring nooit meer willen mee maken, maar zowel de koeien als ik waren als nieuw eenmaal droog.
Als iemand van ons (de koe of ik) een bliksem had op moeten vangen, dan was er een 50% kans dat deze reactie nooit werd geschreven (^_^)
Als er een sloot is bij het weiland, zie je, dat de koeien allemaal met hun kop boven de sloot gaan staan : dit verkleint de kans op blikseminslag.
Vooral, als er rondom wat hogere bomen zijn, waar de bliksem dan eerder in slaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb dit nog nooit gezien, en ben niet helemaal vreemd als het boerenvee betreft (ook als er een sloot in het bereik van de koe is) (mocht ik me in de omgeving van koeien begeven in een dergelijke bui ga ik erop letten) ;-)
Vroeger toen koeien nog wild waren, konden ze er ook tegen... Wel is het zo dat een koe minder melk produceert na een onweersbui, maar dit komt door stress... Want ook koeien houden niet van onweer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar het wordt een stuk gevaarlijker. Koeien hebben de neiging op een 'kluitje' bij elkaar te gaan staan, bij de afrastering van de wei. Als de bliksem op de draad staat, zullen de koeien die er vlakbij staan door spanningoverslag gedood worden door de bliksem. In een krantenbericht uit 2009 las ik dat jaarlijks een kleine 100 koeien (in ons land) 'doodgebliksemd' werden.

Mensen kun je het advies geven om bij onweer nooit in de buurt van een metalen afrastering te gaan staan maar koeien zijn wat minder gezeglijk.