Wat zijn die inhammen in een weiland?

Vaak als ik met de trein reis zie ik in weilanden van die inkepingen. De ene keer ligt er een klein slootje in, de andere keer is het daar te ondiep voor. Maar waar dienen deze inkepingen voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Die slootjes zijn op de grondwater diepte. Als het grondwater stijgt door overvloedige neerslag spoelt het sneller weg als het gemaal pompt. Daardoor staat er geen water op het weiland maar blijft er wel voldoende om de wortels van het gras of gewas te voeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het zogenaamde kadetjeslandschap zorgen de greppels van vaak zo’n 20 a 30 cm diep voor afvoer van het water. Tussen de greppeltjes bolt het land op, vandaar de term kadetjes. Haaks op de greppels ligt dan een slootje voor verdere aan- en afvoer van het water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt er van af in welke streek je zit. Bij ons waren veel van wat nu weiden zijn vroeger plaatsen waar linnen werd gebleekt in de zon. Omdat dit linnen vochtig moest blijven werd er vanuit die greppeltjes met lange houten lepels water over dat linnen gesproeid. die greppeltjes stonden in verbinding met grachten waar het waterniveau constant werd gehouden door sluisdeurtjes die in een dijk waren ingebouwd. Maar toen waren de seizoenen nog stabieler :)