Is het wetenschappelijk bewezen dat koeien een wei nodig hebben om gelukkig te zijn?

Ik heb eens een e-mail naar een bedrijf gestuurd, omdat bekend was geworden dat zij stalmelk gebruiken in hun producten. Toen antwoordde ze zoiets als: ''Als koeien niet naar buiten kunnen, zal de boer het ze op een andere manier zoveel mogelijk naar de zin maken. Als koeien niet in de wei kunnen staan, wil het niet zeggen dat er niet goed voor ze gezorgd wordt.'' Of zoiets. Dus daarom vraag ik bij deze: moet een koe echt in de wei kunnen grazen, om zich natuurlijk te kunnen gedragen? Of kunnen ze ook zonder weidegang gelukkig zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weten schappelijk weet ik niet daarom een opmerking . Maar na de winter als de koeien eindelijk weer bij de boer ( vroeger ) de wei in mochten dan dansten en dartelden ze helemaal happy de peppi !
jodyenboyke
9 jaar geleden
Dieren hebben niet dezelfde emotie als mensen, moeilijk vast te stellen dus. Persoonlijk vindt ik het vreselijk, zelfs zie ik "biologische koeien"op stal staan en hun kalveren mogen wel lekker in de wei staan. Of 2 boerderijen naast elkaar, ene heeft de koeien binnen staan met uitzicht op de wei van de buurman, waar de koeien tot eind november zeker mogen kiezen of ze binnen of buiten willen lopen. Voor mij het toppunt van sarcasme maar ja, of die koe dat ook zo ziet?

Het beste antwoord

Koeien die op stal staan kunnen, mits ze vrij kunnen rondlopen, hun natuurlijke gedrag vrij normaal ontwikkelen. Maar als je wilt weten of ze niet liever buiten lopen moet je eens de eerste keer meemaken dat ze in het voorjaar weer naar het weiland mogen. Dan gedragen ze zich zo uitgelaten dat je wel moet concluderen dat ze graag in het weiland lopen. En dat komt niet door het feit dat ze daar vers gras kunnen eten, want ze doen het ook als ze de dagen daarvoor vers gras in de stal te eten hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Die eerste weidegang, geweldig! Duidelijk feest voor de koeien en de toeschouwers :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het filmpje bekijk zie ik blijkbaar dolgelukkige koeien. Maar niet alles is wat het lijkt, en zeker niet dat we dit spektakel via ons menselijk denken gaan beoordelen. Kan het niet zijn dat ze na een winter lang even de spieren moeten losgooien, wat ze in die stal niet kunnen. Ik zie ook dat er koeien met hun kop over de bodem wrijven. Honden rollen vaak ook over dingen die een rare geur hebben (mosselen en garnalen bvb)
Dit is voor mij nog steeds geen bewijs van geluk, wat de vragensteller wou bewezen zien. Er is nog steeds een groot verschil tussen zich goed voelen of gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fader, ik zou zeggen, vraag het hen zelf.. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch een beetje een brakke vergelijking ; als je een mens / kind een lange tijd binnenhoudt zonder keuze daarin (ziekte bijvoorbeeld) en ze mogen weer naar buiten, zijn het ook net dolle koeien. Terwijl binnen zitten toch echt de voorkeur heeft. Wellicht is het gewoon even de gekte van de vrijheid.
Het is inderdaad lastig te interpreteren of ze blij zijn of opgelaten of in verwarring. Wat we graag WILLEN zien bevooroordeelt ons wellicht wel een beetje. Als ik straks weer eindelijk mag fietsen zal ik de eerste dagen ook wel weer helemaal los gaan en daar enorm van genieten. Maar zodra ik ook weer mag werken, pak ik vermoedelijk toch echt de auto.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken, en het valt me op dat in het begin de staart tegen het achterwerk gedrukt wordt (teken van onveilig gevoel). Bij het springen vliegt de staart omhoog, maar nog geen gekwispel. Later zie je wel een enkele koe met haar staart heen en weer slaan. Op het einde zie je weer hetzelfde als in het begin (het moment dat ze in de weide worden gelaten), staart tegen de kont aangedrukt.
Door 10 tallen afleveringen van Cesar Millan te zien, weet ik dat bijna alle dierenliefhebbers de grote fout maken om hun eigen leefwereld te projecteren op hun hond(en). Zelf hij beweert dat honden niet kunnen denken, wat zou een koe het dan kunnen. Als je niet kan denken kan je ook geen emoties ervaren (iets dat zéér weinig mensen kunnen begrijpen). Een dier kan zich wel goed of slecht voelen, maar dit is een totaal andere zaak, en heeft niets met emoties te maken. Ik raad iedereen aan dit boek eens te lezen: Een echt mens.
Geschreven door een hoogbegaafde autist. Zelf zij kende geen emoties, en moest die aanleren. Lachen als anderen het deden, verdrietig zijn als anderen het waren. Zelf had zij er totaal geen gevoel bij, maar functioneerde wel in de mensenwereld.
Door dit boek te lezen krijg je een totaal ander idee hoe ook dierengedrag in elkaar kan steken. Het lijkt altijd alsof... maar vaak is het niet zoals wij het denken.
Het boek: "Niet morgen maar nu" leert je ook dat emoties ontstaan door het denken, denken dat de meeste dieren niet kunnen, al functioneren ze perfect.
Als een koe zou kunnen denken en haar weide is afgegraasd, zou ze op dezelfde manier de weide kunnen openen zoals de boer het doet, het kunststof handvat beetnemen en de stroomdraad onderbreken (simpeler kan het niet meer). Zo kunnen ze in de malse weide daarnaast gaan grazen. Maar ze denken niet, dat kunnen ze niet. Dit is maar één vb van de honderden die ik zou kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik sluit mij bij Faber en Marleen aan, wij zien wat wij willen zien.
De veearts kijkt kritisch naar het gedrag en gezondheid om te kunnen bepalen of een dier zich happy voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stroom van reacties de hele dag en ik kan niet inloggen. Ik heb niet willen beweren dat bewezen is dat koeien gelukkiger zijn als ze buiten kunnen lopen. Ik vraag me af of het mogelijk is om zoiets te bewijzen. Maar ik heb 8 jaar ervaring op een melkveehouderij en spreek dus niet enkel van achter mijn bureau. Aan het gedrag kan je wel degelijk zien of een koe zich goed voelt en voor wie nog andere aanwijzingen wil: zodra ze weer buiten komen stijgt de melkproductie. Ook als ze daarvoor al vers gras gevoerd kregen op stal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips, bij ik sluit mij aan is jouw naam weggevallen, daarom als nog +

Andere antwoorden (4)

Nee.Een koe is in feite een bosrund. Dus wil ze bomen om zich heen hebben en een rand langs het bos om te grazen Vandaar dat bomen en heggen zo belangrijk zijn. Een open weide is in feite een vijandige plek voor een koe. Maar een koe heeft niets in te brengen.
Niet zo lang geleden zag ik hoe een paar koeien heerlijk door een bosperceel struinden, heel op hun gemak; ze waren uitgebroken. Maar eindelijk hadden ze haar stekje gevonden.

Toegevoegd na 15 uur:
De koe is de afstammeling van de oeros. Die leefden in bossen; weiden waren er domweg niet.En je ziet ook dat ze graag met de voeten in het water staan aan de rivier ( maar niet in en kletsnatte weide).
Op dit moment zijn er veehouderijen die in de zomer de staldeuren openzetten, zodat de koe zelf bepaalt of ze binnen wil staan of buiten in de wei. De dieren gebruiken beide opties. Binnen staan is het kennelijk ook niet, ze willen ook zelf hun voedsel zoeken.. Zijn koeien de hele winter op stal geweest, dan zijn ze blij dat ze weer naar buiten mogen: de koeiendans. Hetgeen niet betekent dat de koe in de zomer in de brandende zon wil staan, al vinden wij het een leuke stoffering. van het landschapEeen koe is pas happy als ze zelf in de schaduw kan gaan staan en liggen als ze dat wil en dat in overleg met haar zusters.. Het blijft toch een beetje een oeros.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt niet alles wetenschappelijk bewijzen. Je ziet wel heel duidelijk aan de koeien dat ze het heerlijk vinden om na lang opgesloten te zijn geweest in de stal, lekker kunnen dartelen in de wei. Natuurlijk moeten ze als het hard gaat vriezen wel weer naar binnen wat niet altijd gebeurd helaas. Verder zou er in de wei een afdak moeten zijn tegen regen en wind. En altijd water ter beschikking. Dan zou het geluk van de koeien optimaal zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, NicoleD daar is dat afdak tevens heel goed voor. Maar geen strenge vorst!
Lastige vraag.
In dit soort kwesties wordt er altijd verwezen naar de natuurlijke omstandigheden waarin een dier in het wild zou voorkomen, en aangenomen dat het in die omstandigheden het gelukkigst is.

Echter, voor de mens als diersoort staat alles wat natuurlijk is (en we dus niet zelf gemaakt of gefabriceerd hebben) toch ook niet voor dat wat ons het gelukkigst zou maken. De rij zaken die je niet zou willen missen voor en comfortabel leven is schier eindeloos.

Alle dieren streven er uiteindelijk naar veilig te zijn voor vijanden en 's avonds de buik vol te hebben. Alles wat ze daar tussenin doen dient uiteindelijk uitsluitend die twee doelen . Geen mens die er moeilijk over doet dat de hond het net zo goed zoniet beter naar zijn zijn heeft binnen voor de kachel dan buiten in de vrije natuur, vooral als het weer niet denderend is. Niet dat hij rennen niet lekker vind - en dat ook niet noodzakelijk is om gezond te blijven (wat je vooral goed ziet aan mensen die een comfortabel gemaksleven leiden en niet meer aan hun natuurlijke behoefte aan beweging voldoen) - maar het is voor ons erg lastig oordelen wat dieren ervaren en wat ze zouden verkiezen. (Misschien kiezen dieren ook wel net als wij graag dat wat slecht voor ze is.)

Gegeven is wel dat lang niet alle koeien staan te springen om van hun waterbed af te komen om de wei in te rennen. Als ze eenmaal buiten zijn vinden ze het vast wel heerlijk ; wat dat betreft zijn het net kinderen, die niet mee willen wandelen maar eenmaal op weg de grootste lol hebben.

De enige methode om vast te stellen of een dier goed functioneert in de omstandigheden waarin het gehouden wordt, is kijken naar gedrag en gezondheid. Omdat vooral gezondheid heel belangrijk is voor bijvoorbeeld de melkafgifte bij koeien, zou een boer wel gek zijn om het zijn koeien lastiger te maken dan nodig. Bovendien is een wei helemaal niet zo'n natuurlijke omgeving voor een rund ; dat zie je wel als ze op een warme zomerdag dringen om een klein stukje schaduw, dat vaak ontbreekt, of hoe ze krampachtig proberen zo weinig mogelijk last te hebben van een regenbui. We kunnen niet in hun hoofd kijken, maar ik kan me levendig voorstellen dat ze dan een warme - of koele - comfortabele stal verkiezen.

Dat koeien niet in de wei kunnen staan, heeft overigens alles te maken met de prijs die wij bereid zijn te betalen voor onze zuivelproducten, en de daaraan gekoppelde grootschaligheid van de landbouw. Niet met gemakzuchtige boeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het enige zinnig antwoord in deze rij. Nuchter en objectief bekeken. Zulke zaken als dierengeluk zijn moeilijk te bewijzen, maar vaak wel aantoonbaar zoals jij nu doet met die hevige zon en regen. Je vergeet nog een onweersbui dat voor deze dieren een verschrikking is in een open weide. Ook gaan ze spontaan naar de stal als ze gemolken moeten worden. Als ze dan wat later weer in de weide komen is de dartelheid plots verdwenen.
+
Als een boer zijn staldeuren los zet, zodat de koe zelf kan kiezen, zul je zien dat de koeien het grootste deel van de dag rustig in hun box gaan liggen.

Verhalen als "van nature is een koe een bosdier" gaan niet op.
Een mens is van nature ook een holbewoner, maar de meeste mensen die kunnen kiezen, kiezen ook voor een luxe woning van alle gemakken voorzien.