Luchtvochtigheid bepalen/berekenen?

Hoe bepaal of bereken je de luchtvochtigheid in een bepaalde ruimte en hoe wordt deze constant gehouden. Zijn hier apparaten voor en hoe duur is dit dan?

Toegevoegd na 50 minuten:
Excuses, ik bedoelde relatieve luchtvochtigheid!

Toegevoegd na 51 minuten:
Edit: geen uitleg nodig OVER (relatieve) luchtvochtigheid. Kennis beheers ik. Gaat me puur om het meten + regelen (m.a.w. ik wil het constant willen houden in een bepaalde ruimte).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Met een hygrometer en hygrostaat voor het meten en regelen van de luchtvochtigheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Luchtvochtigheid is eigenlijk een complex iets.

Feitelijk is het altijd: relatieve luchtvochtigheid.

De hoeveelheid water in de lucht is dan afhankelijk van de temperatuur van de lucht. Dus bij bijv 5 graden zit er minder vocht in de lucht bij 50% rel vochtigheid dan bij 25 graden en 50% rel vochtigheid.

Voor jouw waarneming maakt dat echter niet zo veel uit. Wij voelen ons prettig bij een bepaalde relatieve vochtigheid, hoger is "klam", te laag kan problemen met de luchtwegen geven of een droge huid.

Deze relatieve vochtigheid kun je meten met een hygrometer. Die koop je voor een paar euro bij een doe-het-zelf zaak. En voor veel meer geld bij zo'n luxe woninginrichtingzaak. Dan zit hij op een mooi plankje met een thermometer en een barometer erbij.

Het constant houden met een apparaat is iets duurder, VOORAL het omlaag brengen is denk ik duur.

De lucht bevochtigen kan met een luchtbevochtiger (die heb je vanaf ca 50-80 euro). Na wat inregelen heb je daar in huis geen dure regelapparatuur voor nodig, op een bepaalde stand zal hij dan altijd min of meer het zelfde vochtgehalte verzorgen (als je de watertank gevuld houdt)
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Je vraag is tweeledig. Hoe bepaal je en hoe controleer je de luchtvochtigheid (lv).
Bepalen (meten van de lv) kun je met een eenvoudige haar hygrometer. Deze geeft de relatieve lv aan en die ligt in gebouwen tussen de 50 en 60%.
Is de lucht te droog (vooral in de winter als de cv aan staat) dan ervaren mensen dit als onaangenaam. Lippen een ogen zijn droog. Is de lv te hoog dan ervaart een mens dat als een broeierige atmosfeer.
Afwijkende waardes kunnen op verschillende manieren worden gecontroleerd, handbediend of automatisch. De eerste is redelijk eenvoudig de tweede gecompliceerd en daardoor duur, zeker voor een particulier.
Is de lucht te droog dan kun je overwegen een luchtbevochtiger aan te schaffen die bij een te droge atmosfeer de benodigde vocht in de ruimt de blaast. Een goede stand alone unit meet de vochtigheid blaast op gezette tijden extra vocht in de te droge ruimte. Zo'n unit mag je dus semi automatisch noemen.
Is de lucht te nat (meestal dus in de zomer), dan wordt het een ander verhaal, daar nu de lucht gedroogd moet worden. Dit wordt met een airconditioner gedaan die de lucht afkoelt, waardoor er een bepaalde hoeveelheid water gecondenseerd wordt. Daarna dient de lucht weer enigszins opgewarmd te worden om vervolgens weer in de ruimte teruggeblazen te worden. Daar je hier al over een automatisch systeem spreekt bestaat de hygrometer niet meer uit een haar hygrometer, maar uit een digitale hygrostaat.
Een combinatie van beide systemen is ook mogelijk, maar dan moet je gaan denken aan professionele systemen.
Een goede luchtbevochtiger kost rond de €300 en een airco (split unit) voor één ruimte rond de €1500.

Toegevoegd na 4 minuten:
Natuurlijk heb je goedkopere luchtbevochtigers, maar als je aan een semi automatisch model denkt inclusief een goed filter (is echt noodzakelijk voor je luchtwegen), dan moet je toch aan mijn prijsindex denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een capacitieve hygrometer lijkt me uitstekend geschikt voor het meetgedeelte. Een oude computer met geluidskaart of een speciale kaart kan fungeren als regeleenheid. In de bron staat een geschikt hard software project dat al de benodigde hard en software kan leveren.

Je kunt de lucht vochtiger maken door bv een druppelfilter bestaande uit los materiaal lavasteen, flessendoppen , anything en een pompje dat er water over heen laat stromen, eventueel kun je extra lucht door het filter voeren als je het pompje aan zet. Wil je constante temperatuur en vochtigheid dan moet je ook meteen bijverwarmen vanwege de afkoeling door verdamping.

De lucht droger maken kan door een combinatie van ventileren en verwarmen, maar kan lastiger zijn als het buiten erg vochtig en warm is dan gaat alleen ventileren en verwarmen niet werken en zou je de lucht eerst bij een condensor (langzaam doorstroomd met leidingwater) moeten afkoelen, zodat de damp condenseert en dan weer op temperatuur brengen met een kacheltje. Daarvoor zou je dus ook de vochtigheid en de temperatuur van de buitenlucht moeten meten.