Nee, de meeste bliksems gaan van wolk tot wolk.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de link kun je lezen dat er ongeveer 600 blikseminslagen per seconde (!) zijn over de hele wereld, waarvan er zo'n 100 de grond raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaat hij dan eigenlijk niet in op die andere wolk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel, maar in de toelichting bij de vraag wordt gevraagd of hij altijd de grond raakt.
Nee de bliksem maakt niet altijd volledig contact met de aarde. Bij een hevige onweersbui met harde knallen dan is de bliksem krachtig genoeg om de aarde of objecten op de aarde te raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle bliksems halen de aarde. De bliksemstraal krijgt vaak contact met de tegengestelde lading dichtbij de aarde. De bliksem haalt dan de aarde niet

Maar omdat dit zo snel gaat is dat voor mensen niet goed te staan. Een bliksemschicht slaat dus niet altijd ergens in, omdat niet alle bliksem de aarde daadwerkelijk raakt.

Bliksem ontstaat doordat er in een stapelwolk elektrisch geladen deeltjes zijn. De elektrisch geladen deeltjes trekken elkaar aan. De deeltjes willen naar elkaar toe om zich te ontladen. Na een ontlading zijn ze niet meer positief of negatief, maar neutraal. Die ontlading gebeurd via een enorme vonk, de bliksem!

Die ontlading kan plaatsvinden tussen de wolken zelf, dan zien we er bijna niets van. Maar is er een ontlading tussen een wolk en de aarde, dan hebben we te maken met een blikseminslag. De elektriciteit in een wolk zoekt vaak de kortste weg. Daarom is de inslag dan ook vaak op een hoog punt. Bijvoorbeeld een kerktoren. Maar ook veel inslagen zijn gewoon in de grond.